7 powodów, dla których budujemy sekcje contentowe – 3 x case study

30.10.2017

Właściciele sklepów internetowych opierają proces budowania widoczności w głównej mierze o zapytania użytkowników, które są ściśle powiązane z popularnymi nazwami ich brandów, kategoriami produktowymi i samymi nazwami produktów, jakie oferują.

Przykład liczby wyszukiwań dla zapytań czysto brandowych:

frazy-brandowe

Przykład liczby wyszukiwań dla zapytań o nazwy kategorii produktowych:

Przykład liczby wyszukiwań dla zapytań o nazwy produktów:

Jak widać, tego rodzaju zapytania posiadają bardzo dużą liczbę wyszukiwań, lecz osiągnięcie w ich przypadku wysokich pozycji w dość krótkim czasie, przy nieustannie rosnącej konkurencji, bardzo często bywa trudne, a dla niektórych niemalże niemożliwe.

Powodem są m.in. budżety, asortyment i – co najważniejsze – nieświadomość potencjału tkwiącego w zapytaniach, które dopiero naprowadzają użytkowników na ścieżkę zakupową.

Jak w takim razie możesz zadbać o to, by Twój e-commerce był widoczny dla klientów (aspekt SEO), a przy tym dawał im realną wartość w postaci wiedzy (content)? Odpowiedzią jest sekcja contentowa.

Czym jest sekcja contentowa

Sekcja contentowa to miejsce, w którym publikujesz wartościowe dla swoich użytkowników treści, pomagasz im w rozwiązywaniu problemów, inspirujesz i doradzasz, odpowiednio lokując przy tym produkty oraz zachęcając ich do dokonania zakupu w Twoim sklepie. W odróżnieniu od bloga firmowego, gdzie publikowane treści często mają charakter informacyjny, sekcja contentowa ma na celu zaspokojenie potrzeb użytkowników, np. w obszarze zapytań poradnikowych i inspiracyjnych.

Pani Barbara planuje zmienić coś w swoim mieszkaniu i szuka inspiracji

Przykład 1

Pani Barbara planuje zmienić coś w swoim mieszkaniu, ale jeszcze nie wie co dokładnie chce osiągnąć i szuka inspiracji. Co robi? Wyszukuje takie słowa kluczowe jak:

  • modne kolory ścian
  • jak urządzić salon
  • trendy w aranżacji na 2017
  • mała łazienka z prysznicem
  • itp.

Świetnie jeżeli trafi na Twoją sekcję contentową (najszybciej wtedy, gdy jesteś w top10), gdzie otrzyma precyzyjną odpowiedź i od razu zobaczy zaproponowany przez Ciebie asortyment. Jeśli znajdzie odpowiedź na zadane przez siebie pytanie lub ciekawą inspirację to – jak myślisz? – gdzie dokona zakupu, widząc dokładnie wskazany produkt, który został wykorzystany podczas tworzenia artykułu/inspiracji? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakupu dokona natychmiast właśnie w Twoim sklepie lub zapamięta markę i wróci.

 

Przykład 2

Pani Beata postanowiła bardziej zadbać o swój wygląd i poszukuje nowych kosmetyków oraz perfum, które podkreślą jej urodę i charakter. Zasięgnie opinii wpisując w Google na przykład takie zapytania:

  • najlepszy tusz do rzęs
  • perfumy na lato
  • słodkie perfumy
  • makijaż do pracy
  • itp.

Ponownie, dzięki zagospodarowaniu powyższych zapytań, sprowadzisz Panią Beatę do sekcji contentowej swojego sklepu, gdzie za pomocą specjalistycznych porad nakierujesz ją na konkretne produkty i umocnisz w decyzji o zakupieniu ich u Ciebie.

sekcja contentowa

 

Zalety posiadania sekcji contentowej

Najważniejszą zaletą posiadania sekcji contentowej jest zwiększenie konwersji. Jednak nim do niej dojdziemy, warto zwrócić uwagę również na inne korzyści, jakie uzyskasz po drodze.

1. Różnorodność zapytań użytkowników

Masz dziś do czynienia ze świadomym konsumentem, który przed dokonaniem zakupu sprawdza produkt, opinie i ceny. Nawet jeśli jeszcze nie wie, czego dokładnie potrzebuje, to zna kategorię, np. farby do malowania ścian czy akcesoria do makijażu. Zanim jednak dokona zakupu, chce wiedzieć, który produkt będzie dla niego najlepszy.

Wykorzystując wiedzę o zapytaniach wpisywanych do Google przez takie osoby, znajdujące się właściwie na każdym z etapów ścieżki zakupowej, starasz się dotrzeć do nich z wartościowymi i pomocnymi treściami, które nienachalnie rekomendują sprzedawane przez Ciebie produkty lub kreują potrzebę ich posiadania.

W odróżnieniu od zapytań czysto produktowych czy też brandowych, zagospodarowanie niszy zapytań około zakupowych pozwala na dotarcie do znacznie szerszej grupy odbiorców i wsparcie ich podczas podejmowania decyzji.

2. SEO

Szeroki zakres słów kluczowych, dobre otoczenie semantyczne i wartościowe treści o wysokiej jakości, pozwalają na bezpieczne i zgodne z wytycznymi Google osiągnięcie dobrych rezultatów. Co więcej, istotną zaletą tego procesu jest krótszy czas osiągnięcia tego efektu – w porównaniu z zapytaniami o bardzo dużym zasięgu.

Budowanie widoczności dla treści znajdujących się w sekcji contentowej, pozwala na ujęcie bardzo szerokich grup tematycznych słów kluczowych o średnim i niskim zasięgu. Ich łączne potencjały (liczba wyszukiwań miesięcznie) bardzo często przewyższają liczbę wyszukiwań dla słów czysto zakupowych, a dodatkowe informacje oferowane użytkownikom, przekonują do słuszności zakupu właśnie u Ciebie.

Dodatkowo wsparcie oferowane przez tematyczne sekcje contentowe ułatwia proces pozyskiwania naturalnych linków, a także wielu innych sygnałów rankingowych, które wpływają pozytywnie na widoczność Twojego asortymentu, a tym samym zwiększają prawdopodobieństwo sprzedaży.

3. Autorytet

Użyteczne treści, publikowane w Twojej domenie, budują także zaufanie do marki. Można zatem śmiało rzec, iż budowanie sekcji contentowej jest pośrednio działaniem PR’owym, które pozytywnie wpływa na odbiór marki, a zatem i oferowanego przez nią asortymentu.

Dodatkowo sekcja contentowa jest miejscem, gdzie użytkownicy oceniają treści i sugerują nowe zapytania, poprzez zostawianie komentarzy, wypełnianie ankiet, korzystanie z wewnętrznej wyszukiwarki itp.

4. Inny rodzaj komunikacji

Na stronie sklepu bardzo często musisz zachować określone standardy w sposobie komunikowania się z użytkownikami: ograniczyć opisy i inne treści do neutralnego języka, opisując przy tym wyłącznie cechy produktu, stosować język sprzedażowy. W sekcji contentowej możesz zbliżyć się do odbiorcy i zbudować z nim relację nieco luźniejszego, lecz wciąż profesjonalnego doradcy. Skrócić dystans.

Treści tego rodzaju są bardziej przyjazne i przede wszystkim ludzkie, a ich odbiór przez samych użytkowników równa się niemal rozmowie z przyjacielem.

5. Dystrybucja

Treści znajdujące się w sekcji contentowej nie tylko budują popyt i zwiększają zakres odbiorców produktu końcowego, lecz są przede wszystkim chętniej widziane i bardziej akceptowane przez czytelników, niż tradycyjna forma reklamy. Ich promowanie jest znacznie łatwiejsze, a użytkownicy chętnie sami pomagają w ich dalszym dystrybuowaniu.

6. Dodatkowe kanały i komunikacja

Poprzez ofertę konkursów, rabatów i promocji w sekcjach contentowych możesz zbudować niemal idealną listę mailingową, która posłuży Ci do przyszłego wsparcia sprzedaży. Docierasz do użytkowników, którzy jeszcze nie wiedzą o Twoich produktach, nie wiedzą o tym, że chcą je mieć ani o tym, że ich potrzebują.

Dzięki przyjaznym treściom i angażowaniu użytkowników możesz znacznie łatwiej zbudować i rozszerzać własne kanały dystrybucji (owned media), które mogą posłużyć do promocji kolejnych treści i produktów. Zbierasz w ten sposób także dane na potrzeby remarketingu, przy czym uwaga na wchodzącą w życie w maju 2018 ustawę UE RODO, w której wykorzystywanie danych o konsumentach zostanie zweryfikowane i obłożone sankcjami. Do kogo jednak miałbyś kierować płatne reklamy jak nie do osób, które wykazały zainteresowanie wejściem na ścieżkę zakupową Twojego sklepu? Celowość się nie zmieni, ewentualnym zmianom ulegną metody oraz ścieżka kierowania takich reklam do odbiorcy końcowego.

 

facebook udostepnienia

 

7. Konwersja

Masz już odpowiedni content na stronie, zainteresowanych użytkowników, listę mailingową, żyjące profile w social mediach, naturalne linki – czy w związku z tym wykorzystanie tego potencjału w celu sprzedaży jest jakimkolwiek problemem?

Zbudowanie całej otoczki wokół produktu, czyli opisanie sposobów jego zastosowania w praktyce, zalet i przede wszystkim pomaganie odbiorcom w rozwiązywaniu ich problemów, to najlepszy sposób na utwierdzenie ich w decyzji zakupowej oraz słuszności dokonania zakupu właśnie u Ciebie – eksperta, profesjonalisty, doradcy.

Case study

W każdym z zaprezentowanych poniżej przypadków głównym celem było pozyskanie możliwie jak największej liczby użytkowników, którzy mogą być zainteresowani oferowanymi produktami.

Natomiast wyzwaniem – i jednocześnie rozwiązaniem – było uruchomienie (dla dwóch pierwszych przykładów) i dalsze rozbudowywanie (trzeci przykład) sekcji contentowych, skupionych na tematyce około produktowej i sprowadzenie doń użytkowników.

Pracę rozpoczęliśmy od analiz zapytań/potencjałów, trendów i przygotowania harmonogramu publikacji, zaś do ich promocji wykorzystaliśmy różne kanały komunikacji: Facebook, Instagram, ruch organiczny Google itp.

 

Serwis 1 – Branża Home&Decor

  • Niski budżet
  • Silna konkurencja
  • Duża liczba zapytań inspiracyjnych
  • Duże zainteresowanie poradnikami

Serwis 2 – Branża Beauty

  • Średni budżet
  • Bardzo duża liczba zapytań około produktowych
  • Duże zainteresowanie poradami
  • Silne wsparcie mediów społecznościowych

Serwis 3 – Branża Home&Garden

  • Duży budżet
  • Wiele wyszukiwań haseł poradnikowych
  • Duży popyt na recenzje
  • Silne wsparcie dużego e-commerce

Wnioski

Jak już wspominałem, świadomość użytkowników nieustannie rośnie, dlaczego więc wciąż starasz się przekonać ich do siebie za pomocą tych samych sposobów?

Posiadanie sekcji contentowej staje się normą i nie mówię tutaj o blogu firmowym czy też pisaniu artykułów, które ledwie haczą o tematykę i asortyment sklepu, lub wręcz przeciwnie – skupiają się tylko i wyłącznie na Twoim produkcie lub usłudze.

Mam na myśli dokładnie przemyślaną i zaplanowaną strategię docierania do użytkowników, którzy wykazują mniej lub bardziej świadome zainteresowanie konkretnymi produktami.

Zaplanowaliśmy, zbudowaliśmy i z powodzeniem prowadzimy sekcje contentowe dla naszych klientów. Jeżeli chcesz odblokować potencjał ukryty w zapytaniach około produktowych i sprowadzić do swojego sklepu dodatkowych, świadomych użytkowników, którzy wykazują zainteresowanie Twoimi produktami, zgłoś się do nas.

Zapytaj o ofertę

 

7
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
dolpTomekMichałWidoczniAgnieszka Owczarzak Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Zgred
Gość

Bardzo fajne case studies i do tego teoria. Mamy to samo n akwiaciarniach, beauty, deweloperach, medyczynie. Gorzej idzie z finasówkami i biznesowymi sprawami.

Maria
Gość
Maria

Teoria i praktyka w jednym wpisie umożliwia na szybkie przyswojenie informacji. Blog firmowy rzeczywiście potrafi zdziałać cuda

Agnieszka Owczarzak
Gość
Agnieszka Owczarzak

Z branżą odzieżową i meblową nie ma lekko, ze względu na bardzo dużą konkurencję. Małej firmie raczej trudno dostać się do topki, a o dostaniu się w krótkim czasie można zapomnieć. Na szczęście jak pisałeś, świadomość użytkowników nieustannie rośnie, tak samo świadomość klientów, którzy powoli zaczynają rozumieć, że w Google mimo wszystko trzeba zaistnieć.

Widoczni
Gość
Widoczni

Ciekawy artykuł z jasnymi wnioskami. Tym bardziej wartościowy, że są podane konkretne przykłady. Dzięki niemu z pewnością łatwiej przekonać wielu klientów do inwestowania w content marketing.

Michał
Gość
Michał

Znakomita analiza, bardzo dobrze się czyta.

Tomek
Gość
Tomek

Kawał dobrej roboty. Dzięki!

dolp
Gość

Home & Decor to branża, która aktualnie dość mocno się rozwija. Widać to chociażby po nowo powstających kanałach w telewizji. Więc na dzień dzisiejszy, aby liczyć się w grze trzeba umieć budować kontent. No i to nie byle jaki, ale solidny i poczytalny.

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies