Przedsiębiorcy prowadzącemu sklep internetowy zależy przede wszystkim na nieustannym zwiększaniu tematycznego ruchu, a ostatecznie – wzroście sprzedaży.
W przypadku e-commerce, aspekty SEO związane z kategoriami i asortymentem mają rzecz jasna duże znaczenie, jednak w poniższym artykule skupimy się na barierach, a także sposobie na dywersyfikację pozyskiwania ruchu organicznego, w którym bardzo często tkwi znaczny potencjał.
Wartym podkreślenia jest tu słowo dywersyfikacja, czyli zróżnicowanie sposobu pozyskiwania ruchu SEO w e-commerce, które nie powinno zastępować głównej strategii, a jedynie ją wzbogacać.
Tradycyjny model strategii SEO
Naturalnie, ogromną zaletą strategii bazującej na pozycjonowaniu kategorii produktowych i samych produktów jest potencjalnie bardzo duży ruch na stronie. Ma ona jednak również wady, w tym m.in.:
- Konkurencyjność – większość fraz, które dostarczają wartościowy ruch sprzedażowy, jest bardzo konkurencyjna, często wymaga olbrzymich nakładów czasowych oraz finansowych;
- Ryzyko – celujemy wciąż w te same słowa i podstrony, co jest ryzykowne, ponieważ potencjalnie może prowadzić do kar oraz ograniczeń nakładanych przez Google;
- Potrzebny jest czas – pozycje dla fraz zasięgowych w TOP5 rankingu Google, mimo nieustannych działań, nie zmieniają się zbyt często;
- Ograniczenia – może na wyrost, ale zasób fraz sprzedażowych można nazwać skończonym; warto jednak podkreślić fakt, że nowe zapytania cały czas powstają równolegle w związku z powstawaniem nowych nisz i produktów.
Dywersyfikacja ruchu SEO
Sposobów na zróżnicowanie pozyskiwanego ruchu organicznego jest oczywiście wiele. Jednak w celu skutecznego zwiększenia sprzedaży (przy zachowaniu optymalnego czasu oraz nakładów finansowych) warto przyjrzeć się sekcjom contentowym.
Czym jest sekcja contentowa? Niczym innym jak sposobem na pozyskiwanie ruchu za pośrednictwem zapytań użytkowników znajdujących się na wszystkich etapach lejka zakupowego. Tego samego nie można już powiedzieć o frazach czysto zarobkowych.
Dodatkowo dzięki sekcji, marki mają możliwość lepszego zarządzania sprzedażą konkretnych produktów czy utwierdzania użytkowników w decyzji zakupowej. Ponadto, dzięki dostarczaniu ciekawych i przydatnych treści, kreują także wizerunek marki chętnej do pomocy, eksperckiej. To już czysty content marketing, który, jak wiemy, jest doceniany przez algorytmy Google.
Jeżeli chodzi o zalety sekcji contentowych, są one doskonałą odpowiedzią na opisane wcześniej bariery tradycyjnego modelu strategii SEO.
Zalety wykorzystywania sekcji contentowej
- Konkurencyjność – większość serwisów wciąż skupia się na pozycjonowaniu podstron kategorii i produktów, niemal całkowicie zaniedbując zapytania znajdujące się na pozostałych etapach lejka zakupowego, dzięki czemu łatwiej jest się na nie wybić;
- Ryzyko – dzięki zmniejszeniu nakładów SEO na podstrony, jesteśmy znacznie dalej od zapalenia „czerwonej lampki” w algorytmie Google;
- Potrzebny czas – w przypadku sekcji contentowych liczba pozyskiwanych miesięcznie użytkowników bardzo często rośnie znacznie szybciej w porównaniu do kategorii czy też kart produktowych;
- Ograniczenia – liczba zapytań okołoproduktowych czy też intencyjnych jest znacznie szersza, a ich potencjały są bardzo duże i wciąż rosną;
- Umocowanie – dzięki treściom sprzedażowym pisanym dla użytkowników z każdego etapu lejka zakupowego, nie tylko umacniamy w ich w przekonaniu, że nasza marka jest ekspercka, ale też realnie wspieramy klientów przy podejmowaniu decyzjach zakupowych;
- Naturalne linki – użytkownicy znacznie chętniej polecają treści, które mają wartość dodaną, pomagają rozwiązywać problemy czy dokonywać lepszych wyborów.
Zwiększenie ruchu z SEO – Case Study
Jak to wygląda w praktyce? Popatrzmy na poniższy wykres, który obrazuje porównanie ruchu organicznego rok do roku dla istniejącej już sekcji contentowej jednego z naszych klientów.
Czerwona strzałka wskazuje miesiąc w którym rozpoczęliśmy produkcję pierwszych treści. Content powstał w oparciu o dane pochodzące z jednego z naszych wewnętrznych narzędzi, które wspiera research i pomaga w tworzeniu często wyszukiwanych oraz dobrze zoptymalizowanych treści.
Dobry dobór tematów, ustalenie właściwego schematu i konsekwentne trzymanie się zaleceń SEO, pozwoliło nam na zwiększenie ruchu już w szóstym miesiącu o 500%. To aż 116 000 sesji więcej niż w roku ubiegłym, w którym było ich zaledwie 23 000.
W perspektywie całej kampanii, pozyskaliśmy już 916 247 dodatkowych sesji, co stanowi średnio o 76 350 sesji miesięcznie więcej.
Wpływ na konwersję
Jak pozyskany za pomocą sekcji contentowej ruch wpływa na konwersję? Doskonale.
Wartość konwersji zapoczątkowanych ruchem organicznym skierowanym do sekcji wzrosła diametralnie. Natomiast nie jest to jedyny benefit wynikający z naszych działań.
Sekcja przyczyniła się również do zwiększenia wartości konwersji wspomaganych, dzięki utwierdzaniu użytkowników w decyzji zakupowej. Pozwoliła również na zwiększenie ogólnej sprzedaży rekomendowanych przez sklep produktów i zwiększyła poziom postrzegania marki jako eksperta w swojej branży.
Chcesz takich wyników?
Zapraszam do kontaktu
SEO Manager w agencji Content Solutions. Specjalizuje się w technicznym SEO. Pomaga w ściąganiu nakładanych przez Google kar i filtrów. Na co dzień zajmuje się przeprowadzaniem audytów optymalizacji, analizą widoczności oraz planowaniem strategii SEO. W wolnych chwilach przeprowadza testy związane ze sposobem działania algorytmu Google oraz śledzi wszystkie nowinki, aby zawsze być na bieżąco z wiedzą.