Od 01.02.2020 Content Solution jest częścią adCookie. Sprawdź co teraz możemy dla Ciebie zrobić.

Co to jest zaplecze?

09.03.2011

Dzisiejszy wpis może się wydawać banalny dla wszystkich, którzy mają lub mieli do czynienia z pozycjonowaniem. Dla innych zaplecze może się kojarzyć z pomieszczeniem za kuchnią w restauracji, w której można się przebrać lub trzymać worki z ziemniakami. Jeśli mowa o pozycjonowaniu, to to klasyczne pojęcie nie jest wcale aż takie mylne. Zaplecze pozycjonerskie również służy do przechowywania, ale nie ubrań czy warzyw, a linków. To taka swoista przechowywalnia linków do naszej oficjalnej witryny. Dobrze, ale teraz po ludzku.

Zaplecza tworzy się po to, aby mieć miejsca na stałe linki (im link widnieje na stronie dłużej, tym lepiej) do Twojej witryny. Najlepiej, aby były tematyczne. Tematyczne to takie, które są powiązane dziedziną Twojego biznesu. Dla przykładu, jeśli zajmujesz się dystrybucją odzieży, to tematyczne zaplecze będzie opisywało ubrania,  ubrania dla dzieci, garnitury i garsonki, dodatki, obuwie, szeroko pojętą tematykę mody i wszystko to, co jest związane z odzieżą.

Co to jest zaplecze?

Zaplecze to nic innego, jak małe strony internetowe (małe to pojęcie względne, wszelkie rozmiary zależą wyłącznie od Ciebie. Im większe, tym bardziej wartościowe) z unikalną (i najlepiej jak najwyższej jakości) treścią. Służą do wstawiania linków w treści artykułu lub w menu bocznym (site-wide). Dzięki temu Twoja oficjalna strona zdobywa linki przychodzące.

Istnieje kilka rodzajów zaplecza, jednak ze względu na jakość wyróżnia się dwa:

  • słabe zaplecze – wszelkiego rodzaju strony internetowe ze zduplikowaną treścią, strony z opisami do gg, strony tworzone typowo pod wyszukiwarki, nie dla ludzi, mało wartościowe. Takie, których powinno się wstydzić.
  • mocne zaplecze – strony dla ludzi, wyglądające jak profesjonalne blogi z jakościową treścią, takie, które można czytać i coś z nich wyciągnąć. Takie, których nie trzeba się wstydzić. Najczęściej zdobywają naturalny ruch i mogą nawet na siebie zarabiać.

Kiedy tworzyć zaplecze?

Jeśli decydujesz się na samodzielne pozycjonowanie Twojej witryny, a frazy, na które chcesz się wybić są trudne lub średnio trudne, to samo katalogowanie, dodawanie komentarzy i pisanie tekstów na forach nie wystarczy. Właśnie w takiej sytuacji najlepiej rozpocząć budowę zaplecza. Możesz zacząć od darmowych platform blogowych, takich jak Blogger i WordPress, a jeśli to nie pomoże, postawić strony na swoim hostingu z własną domeną. Nie można jednoznacznie określić, ile stron powinno się stworzyć. Wszystko zależy od tego, jak bardzo konkurencyjne są pozycjonowane frazy. Czasem wystarczy jedna strona, a bywa i tak, że 100 to za mało.

Jak wzmacniać zaplecze?

Tak samo, jak pozycjonowaną stronę, plus kilka metod, o których na co dzień się nie mówi. To takie zza czarnego kapelusza. Dodajemy więc nasze strony zapleczowe do katalogów, tekstów pressell pages, do serwisów z artykułami do przedruku, aktywnie uczestniczymy na forach, komentujemy blogi itp. Generalnie robimy wszystko, co pozwoli nam zdobyć kolejnego linka. Liczy się również unikalny wygląd, częsta aktualizacja, długowieczność i kilka innych czynników.

Jak wstawiać linki na zaplecze?

Jest wiele szkół mówiących o tym, w jaki sposób dodawać linki do naszej strony na naszym zapleczu. Jedną z nich jest to, aby dodać link w bocznym menu. Niektórzy jednak uważają, że nie wygląda to zbyt naturalnie i link ma większą wartość, gdy znajduje się w tekście. I to właśnie druga szkoła. Piszemy artykuł na co najmniej 1000 znaków (ale lepiej na więcej) i wstawiamy link wewnątrz niego. I tu pojawia się kolejny dylemat polegając na tym, czy dodawać linki w każdym tekście. Można, ale my polecamy zrobić przerwę na co najmniej jeden artykuł. Wtedy jeden będzie miał link, drugi nie, a trzeci znów go będzie miał. Dzięki temu maksymalizujemy „naturalność” dla linka. Im bardziej link będzie wyglądał naturalnie, tym lepiej dla nas, bo są większe szanse, że Google go zaakceptuje i przygarnie pod swoją opiekę.

Jak napisać tekst na zaplecze?

Najlepiej jak najszybciej i jak najlepiej. Jeśli Twoje zaplecze dotyczy mody męskiej, pisz o garniturach, butach pasujących do spodni, białych skarpetkach, wiązaniu krawata i o wszystkim innym, co jest mniej lub bardziej związane z modą męską. W pewnym momencie po prostu wstaw słowo lub frazę, na którą chcesz wypozycjonować swój oficjalny serwis (stronę główną lub podstronę) i podlinkuj go w tym miejscu. Dorzuć fotkę, to sprawi, że Google będzie korzystniej patrzył na ten artykuł. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne. Jeśli pisałeś już o krawatach wcześniej, podlinkuj te wpisy.

Podsumowując, tworzenie, rozbudowa i linkowanie zaplecza to bardzo czasochłonne zajęcie. Jeśli uważasz, że nie będziesz mieć na to czasu lub wydaje Ci się to zbyt skomplikowane, lepiej już na początku zleć to firmie pozycjonującej, która zajmuje się tym profesjonalnie, więc możesz liczyć na gwarantowany efekt. Jeśli jednak chcesz się za to zabrać samemu, a masz jakieś dodatkowe pytanie, nie wahaj się – zapytaj. Odpowiemy.

5
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
KingaPatrycjaillibroKarol540Magda Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol540
Gość

Teraz rozumiem czym jest zaplecze, chyba już dziś zacznę tworzyć je dla mojego bloga. Bardzo pouczający artykuł.

illibro
Gość
illibro

Dziękuje:)

Patrycja
Gość
Patrycja

Noo w końcu wszystko jasno opisane jak dla blondynki, czyli mnie:) Stworzyłam bloga ale jest bardzo, bardzo daleko po za 100 nawet. Można pomarzyć o top 10. Mój blog to pasiblog.pl czy mogę coś jeszcze zrobić po za zapleczem aby był wyżej? No i na jaki temat to zaplecze? Taki sam czy inny?

Kinga
Gość
Kinga

dzięki za przydatny artykuł :), nie do końca było dla mnie jasne o co z tym całym zapleczem chodzi …

CONTENT SOLUTIONS

WROCŁAW

biuro@adcookie.pl

ADRES:

ul. Ruska 37/38

50-079 Wrocław

Od 01.02.2020 Content Solution jest częścią adCookie. Sprawdź co teraz możemy dla Ciebie zrobić.

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Przejdź do adCookie

Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies