E-mail marketing czyli jak najdalej od ślepoty reklamowej

22.10.2013

Codzienne sprawdzanie nowych powiadomień na tablicy facebooka oraz skrzynki firmowej i prywatnej to, jak się okazuje reguła spośród wszystkich czynności, jakie wykonujemy po włączeniu komputera przenośnego lub stacjonarnego (a także wyszukiwarki w telefonie).

Nic zatem dziwnego, że nowe kampanie e-mailingowe są ważnym aspektem marketingu firmy oraz szansą sprzedażową dla jej produktów i usług.

Masz tylko pół minuty, by odnieść sukces! Nie trzeba być wielkim badaczem, by wiedzieć, że główny sukces kampanii reklamowych opartych na e-mailingu, tkwi w sposobie prezentowania treści. Im szybciej treść zawarta w wiadomości zainteresuje użytkowników, tym większe szanse na to, że klikną oni w link odsyłający do landing page’a.

newsletter

To jednak nie zdarza się często. Grunt bowiem w tym, że właściciele firm, zamiast podejść do kampanii z głową, traktują ją na równi z rozdawaniem ulotek w galeriach handlowych. Newslettery przypominają banery reklamowe, są oczywiste, wysyłane zbyt często, a zawarte w nich informacje dotyczą w większości przypadków wyłącznie produktów i usług. E-marketing musi być traktowany niczym program lojalnościowy firmy. Błędem jest technika oparta wyłącznie na przesyłaniu cyfrowej wersji kuponów do (uwaga!) wszystkich zebranych w naszej bazie osób.

Buduj strategie, dbaj o informacje wartościowe Jeśli nasz odbiorca rzeczywiście ma się zainteresować naszą treścią tu: produktem i usługą, koniecznie musimy stworzyć taką informację, która już w pierwszej sekundzie go zainteresuje i przykuje jego (i tak już przesycony informacjami) wzrok.
Treść będąca częścią wiadomości musi być zatem ważna i priorytetowa, a przynajmniej takie sprawiać wrażenie.

Pomimo wielu badań wciąż nie wiadomo do końca jakie treści szczególnie interesują klientów, którzy otrzymują newslettery.
Jedni uważają, że największe szanse dotarcia do klientów ma e-mail wysłany we wtorek lub środę w godzinach od 14.00-15.00, z częstotliwością nie częściej niż 1 raz w tygodniu i nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu. Co do tego, nie ma jednak reguły!
Wpływ na odbiór naszej wiadomości ma bowiem także wiele innych czynników.

Które e-maile reklamowe częściej docierają do użytkownika i są czytane chętniej?

Liczy się forma prezentowania treści:
Tekst dobrze sformatowany, posiadający śródtytuły, zawiera wyraźnie oddzielone od siebie moduły,
Tekst krótki, ale intrygujący i ciekawy, z wyróżnionymi słowami kluczowymi (tak, że użytkownik jednym spojrzeniem oka wie, co się w nim znajduje, czego może się spodziewać),
Tekst, w którym najważniejsze informacje umieszczamy na górze, zgodnie z zasadą, że z reguły czytamy od lewej do prawej strony.

Dobry newsletter to taki, gdzie: Liczby zapisywane są w formacie cyfr (40 %, ½ ),
Grafiki stanowią centralny punkt wiadomości i nawiązują do treści, Tekst ważny zapisany jest większą czcionką [1].

newsletternewsletter

Baza klientów prawdę Ci powie

W e-mailingu reklamowym liczy się dobrze opracowana baza klientów. Minęły już czasy, kiedy prym wiodła informacja rozsyłana hurtem do wszystkich użytkowników (zresztą mało skuteczna i nieefektowna).

Dzisiaj liczy się wysoko pojęty indywidualizm jednostki.

Podczas grupowania osób zawsze wyobrażaj sobie potencjalną osobę, jako kogoś, kto właśnie wchodzi do sklepu. Czego może szukać? Co go zainteresuje? Normalne jest, że inne potrzeby będzie miała kobieta wychowująca dzieci i obecnie nie mająca stałego zatrudnienia, a inne menedżer w dużej firmie marketingowej.

Analizujmy dokładnie swoich odbiorców. Następnie podzielmy ich na tych, którzy kupują często, kupują co jakiś czas lub wcale nie kupują.

Jeśli uda Ci się analiza będziesz wiedział, ile maili musisz wysłać i w jakich odstępach czasu. Uwaga! Możesz się tutaj posłużyć metodą RFM (ang. Recency, frequency, monetary value), która zakłada analizę zachowań klientów poprzez badanie częstotliwości transakcji i wartości zakupionych przez nich produktów [2].
Warto pamiętać, że osoby o niskim wskaźniku RFM są mało lojalne i dobrze będzie zachęcić je dodatkowymi rabatami, tak by dokonały kolejnych zakupów (np. poprzez darmową przesyłkę).
Wszystko w myśl zasady, im dawniej była przeprowadzana ostatnia transakcja pieniężna, tym większy rabat powinniśmy zaproponować w newsletterze.

Jakie skuteczne kampanie e-mail marketingowe są wymieniane najczęściej:

  • Newslettery – z informacją o promocjach, punktach (wysyłane najlepiej 1 raz w miesiącu),
  • Dystrybucja kuponów – jako narzędzie zachęcające do zakupu,
  • Autorespondery edukacyjne – informacje o benefitach,
  • Redemption reminder (nagrody do odebrania) – możliwość wymiany posiadanych punktów na nagrody,
  • Ankiety – dają czytelny feedback informacji o danym czytelniku.

Poczta nadal żyje i ma się dobrze…

Do niedawna wielu użytkowników nowych narzędzi kontaktu z klientami uważało, że poczta internetowa nie przetrwa w walce z konkurencją. Jak się jednak okazuje poczta żyje i ma się dobrze, a newslettery nadal mogą zapewnić nawet 50 % ruch na stronie danej firmy.

Fakt, znaczna część naszych e-maili to śmieci. Wciąż jednak doceniamy to narzędzie, szczególnie, jako system do przechowywania plików i archiwizowania dokumentów.

Co ciekawe e-mail marketing, rozwija się również na urządzeniach mobilnych. Poczta na telefonie pomaga nam zabić jakoś wolny czas oraz być na bieżąco ze wszystkim co wartościowe i ważne.
E-mail marketing mobilny ma jednak swoje wymagania:

  • Liczy się duża czytelność wiadomości, prezentowana na bardzo małym ekranie,
  • Wyraźne grafiki (które nie są zbyt „ciężkie”),
  • Szerokość całej wiadomości, która nie przekracza 650 px,
  • Układ kolumnowy,
  • Waga do 30-40 kb,
  • Powiększenie butonów do minimalnego rozmiaru 30×40 px.

E-mail marketing to konkretna wartość przeliczana na złotówki. Grunt w tym, by chronić swoje projekty przed zwiększaniem ślepoty reklamowej (banner blindness) uwidaczniającej się w uciekających banerach, grających i śpiewających stronach oraz reklamach powodujących ogólny chaos i niechęć.

Dobry wybór treści oraz grafiki to bowiem skuteczność kampanii oraz zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie także wzmocnienie więzi z klientem.
Swoją drogą przeglądałam dzisiaj pocztę i natknęłam się na kilka newsletterów.
Które Waszym zdaniem są udane, a które zupełnie do mnie nie trafiły i szybko zostały przerzucone do kosza?

newsletternewsletternewsletternewsletternewsletter

[1] 5 e-mailowych kroków do lojalności, [w:] Marketing w praktyce, nr 9, 2013, s. 88-89.

[2] Budowanie relacji z klientami poprzez newsletter, [w:] Marketing w praktyce, nr 9, 2013, s.92.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies