#gastrofaza w internetach – jak smakuje content kulinarny? Cz. I

29.09.2016

Jest niedziela, więc wstawiasz rosół. Bulion delikatnie pyrkocze na gazie, bąbelki tłuszczu ze zdrowej kury pęcznieją, a włoszczyzna z ryneczku niesie zapach na całe osiedle. Nie wiadomo dlaczego, dorzucasz do parującej zupy kilka goździków, liść laurowy i karczochy, bo akurat je kupiłeś. Od kiedy bawisz się w kreatywne gotowanie? Sam właściwie nie wiesz. Od kiedy lubujesz się w karczochach? Przecież wcześniej nie wiedziałeś, jak wyglądają. Od kiedy rajcują Cię zupy kremy? Jakoś nie możesz sobie przypomnieć. Oświecę Cię – stałeś się „ofiarą” gastrofazy, czyli mody na świadome i zdrowe gotowanie.

Boom kulinarny wystartował

Kulinarny szał wyniósł statystycznego Kowalskiego na wyżyny smaku. Trend na gotowanie od jakiegoś czasu zadomowił się w naszych kuchniach i nie ma zamiaru ich opuszczać. Miejsce niegdyś uważane za terytorium kur domowych stało się oazą, w której króluje smak, zacieśniają się relacje między partnerami i budują znajomości, bo nic tak nie łączy, jak wspólne posiedzenia nad parującym garem. Gotowanie przestało być smutnym obowiązkiem. Jak wskazuje raport Polska na talerzu 2015, który przygotowała firma MAKRO Cash & Carry aż 67% gotujących czerpie z tej czynności przyjemność, a połowa respondentów przygotowuje samodzielnie posiłek kilka razy w tygodniu. Częściej gotują panie, choć zadziwia duża liczba mężczyzn (1/5 badanych). Zazwyczaj gotujemy dla całej rodziny (43% badanych), posiłki dla siebie serwuje 22% respondentów.

Jesteś tym, co jesz

Boom kulinarny to także efekt większej świadomości społecznej – chcemy jeść zdrowiej i lepiej, dlatego fast food to opcja tylko na #niemamczasunastanieprzygarach. Jesteśmy otwarci na nowe smaki i nierzadko eksperymentujemy z produktami czy kuchniami świata. Już nie wystarczy nam tradycyjny schabowy z ziemniakami. Przykład? Slow food, super food, czy gluten free przestały być obco brzmiącymi nazwami. To najgorętsze trendy kulinarne, które śledzimy także w #internetach. Chyba nie ma osoby, która nie słyszałaby o diecie bezglutenowej. Jak wskazuje wykres, trend ciągle pnie się w górę:

google trends

https://www.google.pl/trends/explore?geo=PL&q=gluten%20free

Gdzie kucharek sześć, tam pełna widownia

Z mody na gotowanie czerpią (ale także ją wzmacniają) rozrywkowe programy kulinarne. Formaty zaczerpnięte z Wielkiej Brytanii, jak choćby Hell’s Kitchen, sprawdziły się w Polsce, dlatego doczekały się kilku sezonów i niesłabnącej popularności. Kulinarną rozrywkę serwują nam największe stacje telewizyjne, a czas emisji programów to głównie prime time, czyli czas, w którym notuje się największą oglądalność. Stałym punktem telewizji porannych są kąciki kulinarne.

Chętnie oglądamy gotujących ludzi, najlepiej takich, jak my. Rodzące się talenty kulinarne i rywalizacja są motorem napędowym programów kulinarnych. Jeśli dorzucimy do tego charyzmatycznych prowadzących, jak choćby Magdę Gessler, która raz rzuci mięsem, raz wzruszy się do łez – mamy przepis na show idealne.

Bez inspiracji chleba nie upieczesz

Żeby po raz 5 w tym tygodniu nie zaczynać dnia od jajecznicy na maśle i kanapek poszukujemy kulinarnych inspiracji. Kręci nas nowość, egzotyka produktów i odkrywanie smaków. Skąd Polacy czerpią inspirację do gotowania? Jak pokazuje poniższy wykres z raportu Polska na talerzu 2015, książki kucharskie odchodzą do lamusa, a najwięcej korzystających z nich to osoby starsze, po 50-tym roku życia. Natomiast 1/3 badanych bazuje na wiedzy rodzinnej i doświadczeniu znajomych. Większość korzysta z przepisów kulinarnych zamieszczonych w internecie. I tutaj pojawia się furtka, a raczej ogromna brama dla dobrze wypieczonego contentu kulinarnego, który smakuje.

Bez tytułu

https://www.grupaiqs.pl/wp-content/uploads/2015/04/raport_polska_na_talerzu_2015.pdf

#gastrofaza w internetach

Z mody na gotowanie czerpią strony przeznaczone dla kucharzy amatorów. Jak grzyby po deszczu wyrastają blogi kulinarne. Powstają także agregatory, w których wystarczy wpisać kilka składników, by znaleźć interesujące nas dania. Oprócz przepisów, poszukujemy także ciekawostek i porad – co zrobić, żeby nie było zakalca lub do czego wykorzystać cytrynę. Na serwisy kulinarne postawiły także duże brandy – znane sieci sklepów, tworząc serwisy contentowe, w których podpowiadają, jak gotować. Do przeanalizowania wybrałam 4 – Lidl Polska, Carrefour Polska, Tesco Polska oraz Biedronka. Nie bez kozery 3 pierwsze brandy posiadają największe strony w kategorii supermarkety w zestawieniu Sotrendera z sierpnia 2016 r.

Przyjrzyjmy się, jak radzą sobie w social media i jak mówią o sobie.

infosm2

#kuchnialidla prosta jak bułka z masłem

Zacznę od Lidla. Sukces marki opiera się nie tylko na komunikowaniu niskich cen, ale także na inspirowaniu i zachęcaniu do gotowania. Przez 3 lata (2012-2015) marka prowadziła kampanię Pascal kontra Okrasa, w której znani kucharze, wykorzystując scenariusz rywalizacji, zachęcali do korzystania z bardziej egzotycznych produktów, jak i odkrywali piękno zapomnianych polskich warzyw – pasternaku czy brukwi. Przedstawione przez nich przepisy mogliśmy znaleźć w serwisie Kuchnia Lidla, a na ulubione mogliśmy zagłosować. Marka poszła o krok dalej, wydając książkę Pascal kontra Okrasa. 52 kontra 52, którą można było otrzymać jako nagrodę za zrobione zakupy. Para sympatycznych kucharzy z powodzeniem przekonała Polaków do gotowania w domu.

Marka Lidl stała się wyborem sprytnym, nie tanim – stwierdza Marcin Wojtulewicz, dyrektor kreatywny San Markos. – Lotny humor, świetnie dobrani i wyraziści bohaterowie, regularna dawka różnorodnych i wartościowych propozycji kulinarnych – dla Lidla mieszanka tych składników okazała się idealną receptą na sukces – chwali Justyna Staszewska, project manager w Imagine.

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-reklamowa-docenia-kampanie-lidla-z-okrasa-i-brodnickim-za-awans-wizerunkowy-dyskontow

We wrześniu 2015 roku marka zmieniła kampanię, tworząc mini talk-show z udziałem znanego już Karola Okrasy i lubianej dziennikarki telewizyjnej – Doroty Wellman. Dorota, Karol i goście to spotkania, w których głównym tematem jest gotowanie. Kulinarne rozmowy są prowadzone z celebrytami, ale i zwykłymi ludźmi.

Jak wygląda #kuchnialidla?

Zróbmy wirtualną wycieczkę po kuchni Lidla. W serwisie znajdziemy przepisy na śniadania, obiady, kolacje czy desery. Oprócz tego możemy pokusić się o stworzenie bardziej egzotycznych dań z kuchni świata. Przepisy poprowadzą nas krok po kroku, pokazując, że można nieco kreatywniej gotować i nie jest to trudne. Sekretem Lidla jest przekonanie nas, że kulinaria są w zasięgu możliwości każdego z nas. Soczyste mięso, aksamitny sos i kruche warzywa – takich #foodpornów nie brakuje na stronie. Prezentowane dania zachęcają do gotowania, które ma być szybkie, łatwe i przyjemne.

https://kuchnialidla.pl/

https://kuchnialidla.pl/

Lidl tworzy nie tylko przepisy, ale także odkrywa triki w kuchni. Dowiemy się, jak zrobić masło klarowane albo nauczymy kroić. Przydatne, prawda?

Wiedziałeś, że Biedronka nie ma fejsa?

Jak nie ma cię na fejsie, to nie istniejesz – pewnie każdy z nas zna tę mądrość. Przeszukując Facebooka, nie znalazłam tam oficjalnego profilu Biedronki, co niektórych może trochę dziwić. Sieć nie posiada także konta na Instagramie. Marka komunikuje o sobie w kanale YouTube, umieszczając filmy informujące o aktualnych promocjach, tygodniach tematycznych, ale i prezentujące przepisy kulinarne. Czym zachęca nas Biedronka? Codziennie niskie ceny, czyli flagowe hasło marki jest wspierane przez różne kampanie. Biedronka podkreśla polskie pochodzenie oferowanych produktów. Komunikuje: wiemy, co dobre – wspieramy naszych.

Gdzie w tym wszystkim znaleźć content kulinarny? Na oficjalnej stronie Biedronki nie znajdziemy rozbudowanego serwisu contentowego, ale zakładkę tematyczną „przepisy” już tak. Każdy kulinarny tydzień jest wspierany przepisami z danego kraju, smaki Hiszpanii czy Portugalii są na wyciągnięcie ręki – w #internetach i papierowych gazetkach, dystrybuowanych w każdym sklepie. Tekst przepisu dopełniają zdjęciami pięknie przygotowanych potraw zachęcające czytelnika do wykonania ich samemu. Przepisy na dania z typowo polskich produktów – jabłek, gruszek czy pomidorów znajdziemy w serwisie Biedronki Jedz co polskie.

https://jedzcopolskie.biedronka.pl/nasze-przepisy/jablka/szarlotka.html

https://jedzcopolskie.biedronka.pl/nasze-przepisy/jablka/szarlotka.html

Carrefour Polska, czyli Napoleon byłby dumny z takiego gotowania

Co zamierza Napoleon? Nad tym zastanawialiśmy się w marcu, oglądając spoty reklamowe zapowiadające nową kampanię marki Carrefour. Bonjour w Carrefour stawia na straży jakości samego Napoleona Bonaparte. Dlaczego właśnie on?

– Napoleon to postać silnie zakorzeniona w świadomości Polaków. Cesarz, jako jedyny obcokrajowiec, ma nawet swoje własne miejsce w hymnie narodowym. Skojarzenia z tą postacią są pozytywne, a jego związek z Francją czyni go naturalnym bohaterem dla kampanii Carrefour – Marcin Olech, Dyrektor Marketingu w Carrefour Polska.

https://www.media.carrefour.pl/pr/310602/bonjour-w-carrefour

Marka stworzyła także serwis contentowy Biuro Napoleona, którym zarządza nie kto inny, jak wielki wódz. To właśnie on zachęca, by gotować po cesarsku. Na stronie internetowej znajdziemy różne przepisy kulinarne, tożsame z prowadzonymi kampaniami – jak Wasza cesarska świeżość czy Gotowi na podbój szkoły. Zapiekanka z karkówki w warzywach czy tosty z karmelizowaną dynią przyciągają pięknem zdjęć. Intuicyjna wyszukiwarka pozwala znaleźć obiadową inspirację czy rozwiązać problem nudnych śniadań. Jeśli przepisami zarządza sam wódz, dania muszą się udać.

https://biuronapoleona.carrefour.pl/cesarskie-przepisy

https://biuronapoleona.carrefour.pl/cesarskie-przepisy

Tesco – naprawdę smaczna strona

Byli brand heroes – Henio i Krysia, był Robert Makłowicz, jest Smaczna strona Tesco. Nazwa serwisu nie pozostawia wątpliwości – ta strona jest po prostu smaczna. Zachwyca mnogość przepisów kulinarnych, ale nie tylko. Rozbudowany serwis oferuje o wiele więcej – to fabryka contentu kulinarnego. Dział #piękniepodane to sekcja, w której znajdziesz porady dotyczące dekorowania i stylizacji dań, przygotowanych przez znanych blogerów. Jeśli chcesz zrobić American Retro Party albo świętować karnawał w stylu Rio – w #tescoparty znajdziesz przepisy na najlepsze dania, jak i sposoby na ozdobienie mieszkania.

https://www.tesco.pl/smaczna-strona/

https://www.tesco.pl/smaczna-strona/

Smaczna strona Tesco nie zapomina o tych, którzy dbają o linię. W zakładce zdrowy apetyt znajdują się przepisy przygotowane z udziałem dietetyczki. Dostępna jest również aplikacja mobilna, w której możesz ustawić plan odżywiania. Tesco także edukuje – dowiemy się, jakie są techniki krojenia i obierania owoców oraz skorzystamy z poradnika grillowego. Wraz ze stroną dynamicznie działa Instagram, na którym niemalże codziennie są dodawane posty. Tesco postawiło także na komunikację z klientem, o czym świadczy rekordowa liczba wpisów na Facebooku. Czekoladę lubią wszyscy, dlatego interakcja z klientem przebiega często właśnie w ten sposób:

Content kulinarny – czy tylko dla gigantów?

Content kulinarny ma ogromny potencjał, szczególnie w czasach, gdy gotowanie stało się naprawdę trendy. Wiedzą o tym marki, za którymi stoją ogromne budżety, jak i mniejsze sklepy także próbujące swoich sił w internecie. Niech za przykład posłuży nam sklep ekologiczny Biogo, który posiada sklep stacjonarny we Wrocławiu, ale także prowadzi sprzedaż internetową. Na stronie znajduje się blog, a w nim artykuły o charakterze poradnikowym dotyczące głównie zdrowego odżywiania, jak i diety bezglutenowej. Z jednej strony marka buduje w ten sposób wizerunek eksperta, z drugiej pomaga klientom w podjęciu decyzji i edukuje.

https://biogo.pl/pl/n/list

Jaki jest przepis na dobry content?

Przepis na dobry content kulinarny

Bez wątpienia content kulinarny smakuje, a o kulinariach w dalszym ciągu dyskutujemy dużo w sieci. W kolejnej części artykułu przyjrzymy się, jak jest wykorzystywane video w marketingu kulinarnym. A Wy jakie serwisy kulinarne lubicie najbardziej?

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies