Genialne logo

09.11.2012

Na początku było logo. A jego historia sięga czasów przedneolitycznych, kiedy to w pojęciu ideogramu miało ono  za zadanie identyfikować  różnego rodzaju konteksty,  osobiste czy też kulturowe. To wynik naturalnej potrzeby odróżnienia się od innych, podkreślenia unikalnej tożsamości.

Współcześnie z logo spotykamy się na każdym kroku. W niedługim czasie, od przebudzenia się rano, do wyjścia z domu do pracy, widzę ich co najmniej  dwadzieścia. Logo otagowuje mój telefon komórkowy, pastę do zębów, opakowanie płatków śniadaniowych, kawy, ulubionego sweterka czy perfum. Tramwajowa trasa do siedziby Qantum, to już istny wysyp logo.

W książce Brain Longevity, dr. Dharma Singh Khalsa podaje informację, według której przeciętny Amerykanin, tylko jednego dnia ma styczność z szesnastoma tysiącami reklam, logo i marek. Ile może przypadać więc na przeciętnego Kowalskiego? Myślę, że niewiele mniej.

Ta mnogość graficznych identyfikacji marek, stanowi bardzo duże wyzwanie dla projektantów. Stworzenie unikalnego  logo, które przez kolorystykę, kształt czy wykorzystany motyw, nie będzie kojarzone z symbolem innej firmy – to jest wyzwanie.

Co kryje się pod pojęciem genialnego logo?

Za przykład weźmy najlepszych. Słyszę Nike i moim pierwszym skojarzeniem nie są buty czy odzież sportowa, ale charakterystyczny prosty znak – swoosh. Podobnie w przypadku Google – sama jestem pod wrażeniem, że potrafię wymienić kolory poszczególnych liter. Co ciekawe, logo Nike kosztowało 35 dolarów (projekt studentki projektowania graficznego, Carolyn Davidson), a Google`a… zupełnie nic, ponieważ stworzył go jeden z założycieli -Siergej Brin. Dla porównania, rekordzistą wśród znanych marek jest BP, którego projekt logo kosztował 211 milionów dolarów.

Czym charakteryzuje się genialne logo?

Cytując Davida Airey`a (LOGO DESIGN LOVE. Zaprojektuj genialny logotyp!), logo powinno być proste, trafne, trwałe, wyróżniające się, łatwe do zapamiętania i uniwersalne.  Aby logo spełniało wszystkie te kryteria, podczas jego projektowania warto jest mieć na uwadze kilka podstawowych zasad jego tworzenia. Oczywiście, złamanie którejś z nich nie wyklucza stworzenia logo genialnego. Aby jednak zasady łamać, należy je najpierw poznać.

Less is more. Reguła ta idealnie sprawdza się w różnych dziedzinach projektowania, w przypadku logo – wręcz idealnie. Logo nie powinno być skomplikowane. Prosty symbol nie tylko będzie łatwiejszy do zapamiętania przez odbiorców i rozpoznawalny, ale również ze strony technicznej, będzie łatwiejszy do wykorzystania w przeróżnych mediach. Należy pamiętać, że znak firmowy, który znajdzie się na wizytówkach, w przyszłości znaleźć będzie się mógł także na bilbordzie czy dużej ciężarówce.

Dobre logo, musi odzwierciedlać rodzaj działalności jaką reprezentuje firma, dla której będzie ono wizytówką. Z pewnością logo prywatnego przedszkola będzie musiało mieć  zdecydowanie inny charakter, niż zakładu pogrzebowego. Tyczy się to zarówno kolorystyki, kroju zastosowanego fontu, jak i kształtów.

Podczas projektowana logo, nie należy inspirować się aktualnymi trendami. Logo musi być ponadczasowe, wciąż aktualne, na przestrzeni wielu lat.  To wykładnik jego wyjątkowości, która tu niezwykle tożsama jest również z rozpoznawalnością. Logo powinno zapadać w pamięć. Najłatwiej zapamiętać nam to, co nawet po klikusekundowym kontakcie wzrokowym, jesteśmy w stanie opisać podczas rozmowy telefonicznej. To dobry sprawdzian dla projektowanego logo.

Jak wspomniałam wcześniej, reguły są po to, aby je łamać, jednak na samym początku pracy nad projektami, warto im zaufać, zwiększając swoje szanse na opracowanie „genialnego logo”.

—————————————————–

Polecam: LOGO DESIGN LOVE. Zaprojektuj genialny logotyp!, David Airey. [Zdjęcie okładki książki w ikonie wpisu]

4
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
MonikaSEO F55JanFranek Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Franek
Gość

Druga część artykułu – w sumie nic odkrywczego – raczej ogólny standard. Natomiast bardzo mi się podoba zestawienie kosztów poniesionych na logo najbardziej popularnych marek – Nike, Google i w Polsce BP. Mimo, że każdy z faktów osobno znany, to zestawienie ich razem daje do myślenia 🙂 .

Jan
Gość
Jan

„Dobre logo, musi odzwierciedlać rodzaj działalności jaką reprezentuje firma” bzdura. Przykładów można mnożyć – pierwszy z brzegu: Shell (od paliwa).

SEO F55
Gość

Dobry wpis, w branży reklamowej logo ma jeszcze większe znaczenie niż gdzie indziej…

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies