Głośna, zabawna, znaleziona. Co? Typografia

25.01.2013

Tydzień temu napisałam artykuł, w którym pojawiły się podstawowe informacje na temat typografii. Sztuka ta, będąca jednym z podstawowych elementów projektowania graficznego, przez cały czas ewoluuje. Wszystko dzięki projektantom, którzy nie przestają z pismem eksperymentować. Kilka z tych „eksperymentów” było na tyle udanych, iż śmiało można powiedzieć, że zmieniły projektowanie graficzne.

Przymiotniki, które znalazły się w tytule artykułu, odnoszą się właśnie do tych rewolucyjnych pomysłów. Czym jest więc GŁOŚNA TYPOGRAFIA?

W „internetach”, gdy zapiszemy jakiś komentarz Caps Lockiem, ludzie mówią „nie krzycz!”. Gdy widzimy nagłówki w gazetach, w konkretnym rozmiarze, kształcie i kolorze, również mówimy, że „krzyczą” (widocznie jest wokół czego robić „hałas”).

Zapisane słowa, mają mówić – i mówią, komunikują, zwracają na siebie uwagę. Dokładnie to na celu miała typografia, która już bardzo dawno temu pojawiła się na komercyjnych plakatach.

aleksander-rodczenko-ksic485c5bcki-1925

Bardziej dosłownego przykładu głośnej typografii, niż ten powyżej w wykonaniu Aleksandra Rodczenki, nie udało mi się znaleźć. Jest on idealny. Ten komunikat musi dotrzeć do odbiorcy. Kształt liter „wychodzących” z ust kobiety przypomina megafon lub rozchodzące się fale dźwiękowe, a tak naprawdę, i jedno i drugie. Trudno tego nie usłyszeć/zauważyć. To typograficzne odwzorowanie dźwięku ciągle ewoluuje stając się bardziej improwizowanym, zróżnicowanym i jeszcze bardziej głośnym.

Za pomocą liter komunikuje się rzeczy ważne lub mniej, jednak ich zadaniem może być również rozbawienie odbiorcy. W roku 1930 wymogiem skutecznej reklamy stały się kroje przypominające obrazy. ZABAWNE KROJE, niespotykane i trochę „niepoważne” miały silniejszą moc oddziaływania, niż te znane, klasyczne i eleganckie. W odpowiedzi na tę potrzebę, nawet TACY projektanci krojów, jak Frederic Goudy (Copperplate Gothic, Goudy Old Style) popełnili jakieś drobne szaleństwo w swojej pracy. W przypadku Goudy`ego był to krój Goudy Stout.

goudystout

Jednym z moich ulubionych tego typu krojów jest Bestial Bold, zaprojektowany w 1982 roku, przez Seymoura Chwasta. Te całkiem sympatyczne stwory z pewnością mogą dodać nieco pozytywnego humoru do projektu.

Type_Specimen_Chwast_Bestial_Bold

TYPOGRAFIA ZNALEZIONA to taka, którą możemy odnaleźć. EUREKA!:) Tworzą ją przedmioty lub zjawiska, które nie są literami, lecz przypominają ich kształt. Odnajdywanie ich za pomocą „bystrego oka” uznać możemy za pewnego rodzaju talent. Zachodzi tu „magiczna transformacja”, w której to nagle kątomierz okazuje się literą D, jak w Alfabecie z narzędzi (1977 r.) Mervyna Kurlanskiego. Takie zestawienie przedmiotów w porządku alfabetu, ułatwia ich rozpoznanie/odczytanie.

des9

Gdy kształt liter tworzony jest z innych przedmiotów za pomocą ręki (i oczywiście wyobraźni) projektanta, również mówimy o typografii znalezionej. Tu zdecydowanie mistrzem jest Stefan Sagmeister.

a0032944_16101578

Things I Have Learned in My Life So Far

Ikona wpisu: okładka książki 100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne, autorstwa Stevena Hellera i Veronique Vienne. Polecam w temacie!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies