Według danych z serwisu monetate.com, wyniki organiczne są trzecim najbardziej dochodowym kanałem sprzedaży sklepów internetowych. Aby odnieść sukces mierzony wysokimi pozycjami w wynikach organicznych, niezbędna jest rzetelna strategia, łącząca działania SEO i content marketingowe. Dziś, oprócz kreatywności, trzeba umieć integrować różne kanały promocji.
Czym jest SEO i dlaczego to nie to samo, co pozycjonowanie?
Żeby zrozumieć synergię pomiędzy działaniami SEO i content marketingiem, należy odpowiedzieć na pytania:
- czym jest search engine optimization?
- dlaczego pozycjonowanie to nie to samo, co SEO?
Jeszcze kilka lat temu najważniejszym kryterium, które decydowało o pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, były linki prowadzące do witryny. Proces był praktycznie w 100% zautomatyzowany – specjaliści używali programów, które umieszczały odnośniki na różnych stronach w sieci, niezależnie od tego, czy były tematycznie powiązane z linkowaną stroną. Aspekty takie jak użyteczność i budowa strony, UX, struktura informacji oraz merytoryka treści właściwie nie były brane pod uwagę. Takie działania były świadomym manipulowaniem wynikami w organicznych wynikach wyszukiwania, zwane pozycjonowaniem stron internetowych.
SEO, czyli search engine optimization, to w skrócie optymalizacja stron internetowych pod kątem różnych wyszukiwarek w Internecie. Działania SEO skupiają się na optymalizacji kodu HTLM i treści na stronie w celu uzyskania widoczności oraz pozyskania naturalnego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.
Odpowiednio prowadzone działania SEO pomagają robotom Google zrozumieć o czym jest strona i kto może być jej odbiorcą. Dzięki temu algorytmy mogą dopasować wyniki w SERP-ach pod słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarce.
Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, pod którą optymalizowane są strony, to Google. Według danych na stronie statcounter.com, aż 98,44% polskich użytkowników korzysta właśnie z tej wyszukiwarki.
Istnieje kilkaset czynników, które mają wpływ na pozycję witryny w organicu. Sam linkbuilding nie przyniesie rezultatu (choć jest to wciąż istotne działanie off-site), jeżeli strona nie została odpowiednio zoptymalizowana pod wytyczne wyszukiwarek. Zadaniem każdego właściciela strony jest zapewnienie użytkownikowi bezpieczeństwa, najwyższej jakości treści oraz wygody użytkowania niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzysta.
Content is the king!
Obserwując działania w wielu sklepach internetowych, możemy zwrócić uwagę, że właściciele skupiają się na wysokich pozycjach fraz sprzedażowych. Serwisy są wręcz pompowane treściami nasyconymi słowami kluczowymi, które nie przynoszą użytkownikom żadnej wartości merytorycznej. To samo dotyczy blogów, nastawionych tylko na pokazanie asortymentu, odpowiednie przemycenie fraz oraz odnośników do sklepu. Cała strategia opiera się na pisaniu artykułów na bloga firmowego, a treści podporządkowane są uzyskaniu jak największej konwersji w sklepie (co oczywiście jest pożądanym efektem). Należy jednak zachować równowagę i zadbać o to, aby odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości i pytania użytkownika pojawiające się przed zakupem, a nie sztucznie nasycać treść frazami.
Czy SEO w sklepie internetowym może działać bez odpowiedniego contentu? Czy content może być skuteczny bez optymalizacji pod kątem wyszukiwarek? Dowiesz się tego z dalszej części artykułu na portalu Nowy Marketing – przejdź –>
Bardzo ciekawy wpis, czyli zmieniło się na lepsze dla użytkownika. Tylko zastanawia mnie jak wcześniej strony działały żeby przeciwdziałać/wygrać z takimi stronami. Używały tych samych metod?