Jak przygotować dobry film – YouTube SEO, część 3

09.12.2015

W trzeciej części YouTube SEO powiem Ci , jak przygotować dobry film i o czym trzeba pamiętać podczas jego produkcji.

Research

To prawdopodobnie najdłuższa i najbardziej czasochłonna czynność, jakiej musisz dokonać przed nagraniem swojego filmu. Przygotowując swój program popularnonaukowy „90.sekund”, zawsze musiałem mieć pewność, że mówię prawdę i priorytetem było dla mnie dogłębne sprawdzenie tematu. Zawsze! Jeżeli nie jesteś czegoś pewien, sprawdź to kilka razy i dla pewności sprawdź to jeszcze raz. Niezależnie od tego, czy jest to wiedza z Internetu, książek czy własnego doświadczenia, pamiętaj, żeby sprawdzić to dokładnie. Sprawdziłeś temat?

Scenariusz

Przed rozpoczęciem nagrywania warto sporządzić sobie scenariusz, aby wiedzieć dokładnie co chcemy powiedzieć i w jakiej kolejności. Najlepiej zrobić to w formie bulletpointów, czyli najważniejszych zagadnień związanych z tematem. Jeżeli będziesz czytać z kartki, ale nie masz w tym doświadczenia, widzowie na pewno to wychwycą.

ALE! Scenariusz jest tylko pomocą, a nie wyznacznikiem twojego materiału. Jeżeli wpadniesz na nowy, ciekawy pomysł podczas nagrywania, ZRÓB GO! Jeżeli coś pójdzie nie tak, montaż załatwi sprawę 😉

Format

Masz do wyboru 4 główne rodzaje formatów – vlog, program ekspercki, program rozrywkowy oraz film wizerunkowy.

Vlog

Format najpopularniejszy w Internecie. Polega on na gadaniu do kamery… tak to po prostu wygląda. Rozstawiasz sprzęt, kamerę, światła i nawijasz. Skupiasz się przede wszystkim na odpowiednim montażu w postprodukcji oraz treści samego wideo.

Program ekspercki

Recenzje, unboxingi, showcase’y należą do tego formatu. Najlepiej wykorzystać je, jeżeli mamy do pokazania jakiś produkt lub chcemy coś ocenić. Najważniejsza jest merytoryka i bycie ekspertem w danej dziedzinie. Musisz wiedzieć o czym mówisz. Oto dwa przykłady takich filmów: Unboxing Zoom H4n, Samouczek w Premiere CC. Pierwsze kroki w montażu.

Program rozrywkowy

To film w śmiesznej formie, często satyrycznej. Jest nagrywany w zaaranżowanym studio lub jest vlogiem z odpowiednim montażem. Sonda, którą robiłem dla internetowego magazynu kulinarnego Codogara.pl, jest świetnym przykładem programu rozrywkowego: Garowa Sonda #4 – Studenckie żarcie.

Film wizerunkowy

To tzw. teledysk z odpowiednią muzyką. Zazwyczaj nie ma w nim prezentera i format ten obejmuje np. backstage lub zajawkę produktu czy usługi. Przykładem mogą być dwa filmu stworzone przeze mnie dla Codogara.pl: Codogara.pl Backstage Styczeń 2015, Wielkanocna sesja fotograficzna. Backstage Codogara.pl.

Prezenter

Najlepiej, kiedy ma doświadczenie w pracy z kamerą i nie posiada w końcowej części jelita grubego długiego, podłużnego, drewnianego walca, zwanego potocznie kijem. Tutaj najważniejsza jest swoboda.

Co zrobić jeżeli nie masz takiej osoby? Zostań prezenterem! Choć nie będę Cię okłamywał, Twoje pierwsze filmy będą okropne. Unikaj czytania z kartki i twórz sobie listę bulletpointów według których będziesz mówić. Poza tym stres, dziwna gestykulacja, okropna mimika twarzy i tym podobne… musisz się z tym wszystkim liczyć. Ale próbuj! Twój dziesiąty i kolejny film będzie o wiele lepszy. Osiągniesz przyzwoity poziom!

Kwestie techniczne

Jeżeli posiadasz już prezentera, to zadam Ci pytanie. Co jest najważniejsze w wideo? Oświetlenie? Ładny kadr? Dobry sprzęt? Wyraźny dźwięk? Jak myślisz?

DŹWIĘK jest najważniejszy!

Widzowie są w stanie wybaczyć całą resztę, o ile mogą Cię usłyszeć.

Muzyka

Zastanów się jakie emocje chcesz przekazać przez swoje wideo. Smutek, radość, gniew. Muzyka jest do tego idealna! YouTube (YouTube Audio Library) oferuje prawdopodobnie największą bibliotekę utworów w całym Internecie! Możesz wybierać do woli! Dlaczego z tego nie skorzystać?

Sprzęt do nagrywania wideo

Ja często nagrywam filmy prawdopodobnie najpopularniejszą lustrzanką wśród vlogerów – Canon 600D z obiektywem kitowym 18-55mm. To nie oznacza, że musisz wydawać kilka tysięcy złotych, aby osiągnąć dobrej jakości materiał wideo. Dobry sprzęt masz przy sobie. Na początek wystarczy twój smartfon! Dzisiejsze telefony komórkowe posiadają świetne matryce oraz aplikacje do nagrywania filmów.

Pewnego razu musiałem nagrać swój materiał moją Nokią Lumią 920, smartfonem z 2012 roku. W żaden sposób nie odchodził on jakością od filmu nagranego lustrzanką. Jedynym dodatkiem był mikrofon na bluetooth (dźwięk jest najważniejszy) oraz statyw.

Światło

Według mnie naturalne oświetlenie jest najlepsze, ale czasami musimy kręcić w ciemnych pomieszczeniach. W takim przypadku dwa proste softboxy zapewniają idealne źródło światła. Musimy jednak pamiętać o jego temperaturze. To naturalne oraz żarówek jest lekko żółtawe, co może prowadzić do przekłamań kolorów w materiale. Ich poprawienie będzie wymagać większego nakładu pracy podczas montażu.

Światło białe zimne ma temperaturę od 3000 do 4000 Kelvinów i po prostu jest najbardziej białe. Kiedy będziesz rozważał zakup świetlówek, pamiętaj o tych wartościach.

Merytoryka

Merytorykę specjalnie zostawiłem na koniec. O ile treść filmu jest ciekawa, przysłoni wszelkie wpadki techniczne. Dźwięk jest najważniejszy i to o jego jakość musisz martwić się najbardziej. Merytoryczna treść potrafi obronić się w każdym, nawet najgorszych warunkach.

To byłoby na tyle. W następnej części YouTube SEO opowiem wam o postprodukcji filmu. Będzie trochę o montażu itp. Jeżeli ten artykuł podobał się wam, udostępnijcie go swoim znajomym. Jeżeli masz jakieś pytania, sekcja komentarzy stoi przed Tobą otworem. Dzięki i do zobaczenia!

Wcześniejsze artykuły z serii:

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies