Pytanie o to, czym zajmuje się na co dzień w swojej pracy towarzyszy mi nieubłaganie od kilku miesięcy (od października pracuję bowiem w agencji marketingowej).
Każdy napotkany znajomy, któremu opowiadam o tym, że jestem copywriterem, nie do końca wydaje się rozumieć mechanizm działania mojej pracy. Co więcej (pomimo moich, wydawać by się mogło, szczegółowych wywodów i refleksji) grymas niewiedzy z ich twarzy nie znika, a mnie delikatnie mówiąc trafia szlag.
Wreszcie, gdy dodaję, że swoje teksty i działania opieram na copywritingu SEO zaczyna się niezła zabawa… Aby zatem zbytnio się nie denerwować, rozkładam ręce i płynnie przechodzę do innego tematu.
Nie chcę jednak, by to, czym się obecnie zajmuję, było zagadką. Mam zatem nadzieję, że poprzez ten wpis wreszcie uda mi się raz, a porządnie uświadomić wszystkich niewtajemniczonych w to, na jakich działaniach owa praca się opiera.
Mistrz słowa pisanego?!
Na pytanie, co jest główną ideą copywritingu, można odpowiedzieć właściwie jednym zdaniem: jak najwyższa sprzedaż produktu, usług – poparta tekstem, a dokładniej słowem pisanym.
Copywriter to osoba, która potrafi każdy tekst na pozór niewyróżniający się i „nudny” przełożyć na język reklamy (język skuteczny, bogaty, przyciągający uwagę czytających).
Teksty copywritera są wykorzystywane obecnie właściwie we wszystkich środkach masowego przekazu, czyli w reklamach radiowych, telewizyjnych, prasie oraz internecie. Teksty te zadrukowują również wszelkiego rodzaju materiały reklamowe, w tym ulotki, plakaty, broszury.
Głównym narzędziem pracy copywritera są zatem słowa. Do wykonywania zawodu nie są potrzebne jakieś dodatkowe umiejętności techniczne. Wystarczy talent literacki, podstawowa wiedza z zakresu reklamy oraz marketingu. Grunt to także głowa pełna pomysłów, umiejętność tworzenia kreatywnych kompozycji słownych oraz tradycyjnie – motywacja do działania.
Zastanawiający jest fakt, że copywriter, copywriting pomimo ogromnej i wzrastającej z każdym dniem popularności, wciąż wydaje się być zawodem widmo. Dla wielu osób samo wytłumaczenie – kim jest copywriter i jakie prace wykonuje jest czymś niewyobrażalnie trudnym.
W czym tkwi problem?
W angielskiej nazwie, która nie ma jeszcze charakterystycznego polskiego odpowiednika, czy może w słabym przekonaniu o ważności tej profesji?
Od kilku miesięcy jestem czynnym copywriterem, czyli takim, który przez pięć dni w tygodniu (czasem i więcej) zajmuje się pisaniem oraz redagowaniem tekstów. Moja praca różni się jednak nieco od tradycyjnego copywritingu. Swoje działania opieram przede wszystkim na sferze SEO oraz pozycjonowaniu witryn internetowych. Co za tym idzie nie mam kontaktu z gazetami, autorami książek, radiem, czy telewizją. Wbrew pozorom moim zadaniem nie jest również wymyślanie haseł reklamowych.
Co ja robię tu? Co ty tutaj robisz?
Owszem tworzę unikalne teksty, z tym, że zapleczowe i blogowe oraz na strony internetowe. Ich głównym zadaniem jest wbicie witryn internetowych na jak najwyższe pozycje w wyszukiwarkach.
Tak, jestem copywriterem SEO!
Copywriter w świecie SEO to osoba zajmująca się pisaniem krótkich tekstów pozycjonerskich, mających charakter reklamowo-informacyjny. Tak określa działania copywritera SEO czysta terminologia. Jakie działania wykonuje się w praktyce?
Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że piszę teksty na:
- strony internetowe,
strony zapleczowe,
teksty z synonimami,
opisy do katalogów,
opisy produktów sklepu internetowego,
redaguję i piszę od podstaw teksty na stronach WWW, - wprowadzam do różnego rodzaju treści elementy nawigacji tekstem (przy pomocy linków).
Jak zatem widać, copywriter to nie do końca pojęcie tożsame z copywriterem SEO.
Copywriter kontra copywiter SEO
Jedni i drudzy owszem, zajmują się pisaniem tekstów, ale podczas ich powstawania biorą pod uwagę inne wytyczne. SEO copywriter w treści takiego tekstu ma za zadanie umieścić odpowiednie słowa kluczowe, za pomocą których nastąpi odesłanie do konkretnej witryny www.
Oczywiście teksty SEO również powinny cechować się wartością merytoryczną, ale to nie ona stanowi najważniejszy element treści. Poza tym musi być ciekawie, z zachowaniem wszystkich obowiązujących zasad interpunkcyjnych, gramatycznych i ortograficznych.
Dobrych copywriterów SEO poszukuje obecnie wielu klientów. Dlaczego? Firmom potrzebna jest dobra treść na stronie, która będzie potrafiła zatrzymać i zainteresować potencjalnego użytkownika i jednocześnie zostanie wyłapana przez internetowe wyszukiwarki. Dobry tekst SEO to zatem taki, który wbije daną stronę w topy wyszukiwań.
Dlaczego copywriting SEO jest ważny?
W chwili, kiedy sklepy internetowe zaczęły przynosić ogromne dochody, a strona www stała się wizytówką firmy, trzeba było zoptymalizować witryny i dostosować je do potrzeb klientów.
Jak się jednak szybko okazało, właściciele sklepów i ich pracownicy nierzadko zupełnie nie znali zasad panujących w wyszukiwarkach internetowych. Ledwo radzili sobie z tworzeniem tekstu o firmie, a co dopiero w sytuacji, gdy miał on jeszcze zapewnić ruch na stronie i podbić zainteresowanie produktem. Wówczas zwrócono uwagę na potrzebną grupę ludzi, która zajęłaby się ściśle tworzeniem tych tekstów. Tak właśnie wykształciła się grupa specjalistów SEO.
Kto może zostać copywriterem SEO?
Copywriterem SEO może zostać właściwie każda osoba. Jedynym warunkiem jest posiadanie tzw. lekkiego pióra. Tak jak wspomniałam jednak wcześniej nie mylmy tego fachu z czystym copywritingiem. Teksty, owszem będą zróżnicowane tematycznie, ale niewykluczone, że przyjdzie Ci pisać kilkadziesiąt tekstów o na pozór mało atrakcyjnych ubezpieczeniach, czy finansach.
SEO copywriting z pewnością zainteresuje osoby, które cenią sobie elastyczny czas pracy i możliwość jej wykonywania w różnych warunkach. Nie ma tak naprawdę znaczenia kiedy piszesz, gdzie piszesz, ale ile tekstów powstaje. Tekst powinien powstawać sprawnie, szybko, bez zbędnych przemyśleń.
Copywriter SEO codziennie uczy się czegoś nowego i przede wszystkim dużo czyta. Szeroki zakres tematów, jakie musi wyczerpać w swoich tekstach powoduje, że chłonie wiedzę jak gąbka.
Zarabiać na pisaniu? Czy to możliwe?
Copywriterzy przede wszystkim pracują dla agencji reklamowych oraz marketingowych. O tym ile potrafią zarobić rozpisuje się wiele portali biznesowych. Średnie miesięczne stawki wynagrodzenia określane są jako 4000 zł.
Aby poprzeć te dane przykładem warto przywołać chociażby analizę portalu: https://www.pracuj.pl/. Zgodnie z nią:
• copywriter pracujący dla małej polskiej agencji zarabia brutto około 2500 zł,
• copywriter pracujący w średniej agencji już 3000-4000 zł.
Zarobki SEO copywritera uzależnione są natomiast w dużej mierze od tego, jak szybko potrafi pisać. Jeśli pisze szybko i dobrze zarobi tyle ile, copywriter zatrudniony w agencji. Jeśli jednak bardziej zależy mu na innej pracy, a tę traktuje jako dodatkowe źródło dochodów, skutecznie zarobi kilkaset złotych bez większego nakładu pracy.
Najważniejsze jest jednak to, że górna granica wynagrodzenia zależy wyłącznie od własnego nakładu pracy. Piszesz – zarabiasz!
Skąd takie zarobki? jak dla mnie to osobę do pisania tekstów można znaleźć za najniższą krajową. Mało absolwentów polonistyki którzy są bezrobotni?
Praca copywritera jest bardzo, ale to bardzo żmudna i czasami denerwująca. Trzeba mieć anielska cierpliwość i niesamowitą koncetrację. Napisanie tekstów w sytuacji, gdy coś lub ktoś nas rozprasza to nie lada wyzwanie. Do pisania tekstów trzeba mieć predyspozycje, wiedzę stylistyczną i ortograficzną oraz wiedzę z danej dziedziny.
Wszystko się zgadza, żeby pisać dziennie kilka, a nawet kilkanaście tekstów trzeba wypracować odpowiedni plan działania. Jeśli to się uda to sukces gwarantowany. Ja swój sposób na skupienie znalazłam w muzyce, uspakaja i wycisza. Po drugie pracuję w firmie, tradycyjnie przy biurku. W domu otacza mnie zbyt dużo przedmiotów, które rozpraszają moją uwagę.
Lekkie piór i tak naprawdę trzeba wiedzieć o czym się pisze. Większość copywriterów nie wie tak naprawdę o czym piszą:)
Największą wadą pracy na stanowisku SEO copywritera są niskie zarobki i bardzo rzadko stosowana umowa o pracę. Niestety dla poszukujących pracę w tym zawodzie jest masa chętnych do pisania tanich tekstów za 1-2 PLN. Konkurencja na rynku jest duża i tak jak napisał Kamil Kondel to ciężki kawał chleba.
Ja bym powiedział, że copywriterzy to jeszcze niedoceniany trochę zawód w Polsce. Ludzie mający strony internetowe, i chcący sprzedawać nie chcą inwestować w usługi copywriterskie, bo im się wydaje, ze nie warto. I to jest ich podstawowy błąd. Nikt ich nie uświadomił, że powiedzmy te kilkaset złotych wydane na pracę copywritera, może im się zwrócić w postaci sprzedanych produktów i/lub usług w ciągu miesiąca. A potem już tylko generować zyski. No, ale po co inwestować, lepiej samemu się pomęczyć, nie wiedząc do końca jak to robić.
Zgadza się, jest to bardzo ciężki kawałek chleba. Widzę to najwyraźniej uczestnicząc w internetowych giełdach tekstów, gdzie są chętni do pisania praktycznie za parę groszy.
Żeby zostać copywriterem trzeba przede wszystkim umieć pisać. To jest numer jeden , tak jak tu ktoś mądrze napisał http://alterweb.pl/-czy-copywriter-musi-pisac-poprawnie-o-szyku-zdania-i-przecinkach najpierw język polski, a później seo
Gdzie się kształciłaś? Kursy, szkolenia, studia? 🙂 Chodzi o fragment SEO.
Kiedy pisałam ten artykuł dopiero rozpoczynałam swoją przygodę z branżą. Obecnie mam 8 letnie doświadczenie pracy w Agencji Marketingowej, szkolenia i kursy (jest ich mnóstwo). Moim zdaniem najlepszą wiedzę dostarcza doświadczenie i praktyka, praca z klientem. Nic tak nie rozwija jak wyzwania. Nie jestem zwolenniczką studiów. Wiedza teoretyczna nigdy nie zastąpi praktyki.