Kolorystyka logo różnych branż

25.06.2013

Czy tworząc logo biura podróży powinnam trzymać się kolorów, które najczęściej dominują w identyfikacji wizualnej firm z tej właśnie branży? W imię zasady, że większość nie może się mylić? Logo biur podróży kojarzymy z kolorami takimi jak niebieski, żółty, pomarańczowy. Ale czy to reguła? Szukam przykładów i o ile znajduję mnóstwo logo w wspomnianej kolorystyce, dwa z najbardziej znanych czyli Itaka i Tui, są czerwone. Szaleństwo, łamanie reguł, nieznajomość reguł?

Czerwony jest kolorem agresywnym, przywołującym skojarzenia krwi, jednak w biznesie, kolor ten kojarzony jest z odwagą i nawoływaniem do działania. „Wsiadaj w samolot i leć na wakacje!” – jak najbardziej.

kolory w branży copy

Jak się okazuje, kolor czerwony dominuje w niemal każdej branży [patrz logo Qantum;)]. Wzięłam pod uwagę kilka zupełnie ze sobą niepowiązanych i widać to gołym okiem. Dlaczego czerwony?

Z pewnością nie dlatego, aby się wyróżnić, ponieważ kolor ten dominuje. Jednak okazuje się, że fikcją nie są nawet spory o ten właśnie kolor, co więcej – rozwiązywane na szczeblu unijnym. W marcu tego roku, dowiedzieliśmy się o tym, że Santander i niemiecki SKOK, kłócą się o prawo do użycia w identyfikacji wizualnej koloru czerwonego. Dlaczego? Ponieważ z prowadzonych przez kasy oszczędnościowe badań, aż 2/3 Niemców utożsamia ten kolor z oszczędzaniem. W Polsce jednak, już takich skojarzeń nie mamy.

Najpopularniejsze banki w Polsce kojarzymy z kolorami niebieskim i zielonym, ale… Zaznaczyć należy, że u nas, jak i zagranicą, banki dzieli się na te z długoletnią tradycją, oraz te „nowoczesne”. Podział ten widoczny jest również w ich Corporate Identity. Kolorystyka identyfikacji banków z historią, to przede wszystkim granaty i odcienie niebieskiego. Tworząc logo banku w tych właśnie kolorach, zyskujemy cechę zaufania. Nie ma tu jednak mowy o tym, aby się wyróżnić.

Banki „nowsze”, odbiegają od skojarzeń typu „instytucja, moloch, marmur, złoto, powaga”. Z pełną świadomością komunikują kolorami zieleni, przekonując nas o tym, iż są przyjazne dla klientów, nienapuszone. „Mądre głowy” zdają sobie przecież sprawę, że ich klienci coraz mniej poważnie traktują pieniądz sam w sobie, a i utożsamiają go już bardziej z plastikową kartą, niż banknotami czy sztabkami złota.

Milllennium Bank i Alior Bank bardzo odważnie postawiły na kolory zupełnie inne, o mBanku – bohaterze ostatnich miesięcy, wspominać nie muszę.

Jeżeli spojrzymy na logo sieci komórkowych, które widoczne w infografice, sprawa wydaje się zupełnie oczywista. Każda z nich chce się wyróżnić, nie chce być kojarzona z konkurencją. Każda z sześciu ma swój „własny” kolor. Pozostaje tylko czekać na nowego gracza telefonii komórkowej z identyfikacją w żółtych kolorach.

Sieciówki/odzieżówki – powiem szczerze, samą mnie to zaskoczyło. Tylko czerwień i tylko monochromatycznie? Patrzę na obwieszoną logówkami Galerię Dominikańską i faktycznie. Co do czerni i bieli, jak najbardziej rozumiem. Która z firm produkujących ubrania nie chciałaby być jak CHANEL czy D&G, podkreślając swoją elitarność, klasę i smak. Ale znów czerwony… fakt, widać nawet z daleka. I nagle… Tally Weijl – Totally Sexy! Zapomniałam o tym sklepie, bo serdecznie go nie lubię, jest dla mnie kiczowaty i w identyfikacji tej marki, kolor który w przypadku Millennium i TMobile jest zdecydowanie in plus, tu podkreśla jedynie tę negatywną cechę.

Zaskoczenie numer dwa. Wybieram logo najpopularniejszych hiper i supermarketów i nie znajduje dominującej zieleni. Żółty, czerwony (of course) i niebieski. Zauważyć jednak należy, że tu nie są to kolory jedyne. W niemal każdym przypadku kolory te łączone są z drugim. Real, Tesco, Carrefour – a tyle się mówi, że łączenie czerwonego z niebieskim nie jest dobre. Biedronka – trudno byłoby przeforsować w projekcie zieloną biedronkę. I Lidl, łączący trzy dominujące tu kolory.

Jakieś inne, ciekawe spostrzeżenia? Chętnie przeczytam, chętnie zobaczę.

10
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Kati3Monika BagińskaRafałagropanelPiotr Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
demonik
Gość
demonik

zielony – LM

Filip
Gość

Polecam „Psychology of Web Design”. Jest tam dużo informacji o doborze kolorów na stronach internetowych.

Piotr
Gość

czerwony rzuca się w oczy, pobudza zmysły
niebieski – profesjonalizm
zielony – zaufanie
żółty – pozytywny

tak w skrócie 😉

agropanel
Gość
agropanel

profesjonalna analiza kolorystyczna 🙂 łącznie z wpływem na człowieka

Kati3
Gość
Kati3

A takie kolory jak róż i fiolet? Czym się charakteryzują?

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies