Logo – historia prawdziwa. Coca-Cola i Nike

07.12.2012

W poprzednim artykule pisałam o tym, jakie cechy charakteryzują genialne logo. Wspomniałam pokrótce o logo najsłynniejszych marek, takich jak Google, Nike, BP. Dziś bardziej szczegółowo przedstawię historię powstania dwóch najbardziej znanych logo na świecie. Logo z najwyższej półki, których cena nie przekroczyła 35 dolarów.

Coca-Cola, pierwsza globalna marka, której znak firmowy posiada ponad studwudziestopięcioletnią historię. Bezsprzecznie jest to logo genialne, a za jego zaprojektowanie nie zapłacono ani centa. Frank M. Robinson, księgowy i partner Johna S. Pembertona, twórcy receptury, w 1885 roku wymyślił nazwę napoju, która nawiązuje do dwóch, znanych jego składników, czyli liści koki i owoców koli. Robinson zapisał ją popularnym wówczas w Stanach Zjednoczonych, standardowym stylem pisma (Spencerian Script), używanym do korespondencji biznesowych. Tak prezentowała się pierwsza wersja logo Coca-Coli. Jak widać, zbytnio nie odbiega ona od tej współczesnej.

Tylko przez rok, w latach 1890-1891, twórcy próbowali eksperymentować, jednak szybko powrócono do wersji pierwotnej.

A kolor? Czerwono-białą kolorystykę zastosowano dopiero w 1960 roku. Legenda głosi, że to Coca-Cola odpowiedzialna jest za czerwono-biały strój Świętego Mikołaja. To dla wszystkich bardzo mocne skojarzenie, ponieważ od dawna, kampanie promocyjne Coca-Coli ruszają właśnie w okresie przedświątecznym.

Kolejnym w rankingu najbardziej rozpoznawalnych logo na świecie jest znak firmowy Nike. Tak, jak w przypadku Coca-Coli, w momencie projektowania logo, nikt nie przewidywał aż takiego sukcesu.

Autorką swoosha (w Polsce przez wizualne podobieństwo często nazywanym „łyżwą”) jest Carolyn Davidson. Gdy w roku 1971 zaprojektowała jedno z najgenialniejszych logo na świecie, była nikomu nieznaną studentką projektowania graficznego, którą tak naprawdę, o wiele bardziej pasjonowało tradycyjne malarstwo. Sam założyciel firmy NikePhil Knight, był wówczas anonimowym importerem obuwia sportowego, z apetytem na konkurowanie z firmami takimi jak Adidas czy Puma.

Inspiracją do stworzenia logo, była mitologiczna postać Bogini Zwycięstwa Nike, a dokładniej, jedno z jej skrzydeł. Terminy goniące Knighta spowodowały, że praca nad logiem trwała zaledwie 17,5 godziny i tak naprawdę, z jej efektów nikt nie był do końca zadowolony. Projektowi zarzucano między innymi to, że znaczek zupełnie niczego nie symbolizuje, że jest zwykłą dekoracją. Jak powiedział sam Knight: Well, I don’t love it, but maybe it will grow on me. A współcześnie? Swoosh od Nike to symbol dynamiki, sukcesu, zwycięstwa i znak jednej z największych marek na świecie.

W 1983 roku, gdy Knight był już pewny sukcesu swojej marki, do wcześniejszych 35 dolarów, które wypłacił Davidson za zaprojektowanie logo, dorzucił jeszcze zorganizowane specjalnie na jej cześć przyjęcie, na którym wręczył jej pierścionek w kształcie znaczka Nike z diamentem oraz niewielki pakiet udziałów w firmie.

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Projektowanie logo - nlogoMonika Bagińskaalw Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
alw
Gość

CocaCola przeszła nie jeden a kilkanaście liftingów. 2. Genialne jest nie tyle logo, co konsekwentne trzymanie się go przez firmę. Kilka innych, naprawdę genialnych, poszło dawno w zapomnienie przez brak konsekwencji decydentów, jak i nieprzemyślane unowocześnienia.

Projektowanie logo - nlogo
Gość
Projektowanie logo - nlogo

świetne zestawienie logo w sumie już historycznych, ale faktycznie wiele z tych ciekawszych niestety nie miało aż takiego uznania, żeby zostało do dziś a szkoda

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies