Jak to jest, że gdy rozmawiamy z kimś za pomocą komunikatora, nieużywanie emotikon i emoji odbierane jest jako zły humor lub po prostu foch? „Emotikon i emoji”? To nie to samo? Ano nie.

Emotikona vs. emoji

Pierwsza różnica polega na tym, że pokoleniom X i Y bliższe są emotikony, a  Millennialsom – japońskie emoji. I słusznie, bo różnica między powstaniem jednych, a drugich znaczków w internecie, to jakieś 25 lat. Przenieśmy się więc do 1982 roku.

Jest 19 września, godzina 11:44. Scott Fahlman, amerykański informatyk i wykładowca wysyła wiadomość, o takiej treści:

From: Scott E Fahlman <Fahlman at Cmu-20c>

I propose that the following character sequence for joke markers: 

: – )

Read it sideways. Actually, it is probably more economical to mark things that are NOT jokes, given current trends. For this, use

: – (

Wszystko dlatego, że ktoś zażartował, że w windzie Uniwersytetu, rozlana jest trująca rtęć. W internecie żart nie był łatwy do wyłapania, więc przez dłuższy czas wszyscy omijali windę szerokim łukiem. Fahlman zaproponował oznaczenia, aby w późniejszym czasie realne zagrożenie nie było odebrane właśnie jako żart.

I tak, z powodu bardzo pragmatycznego przyczynku, wszystko się zaczęło.  W wywiadach Fahlman, który nie zarobił na swoim wynalazku ani grosza, mówi, że sam używa emotikon które wymyślił, jednak bardzo nie podobają mu się skrócone wersje „beznosowe”, które wg niego wyglądają jak żaby  ; – ) [z szacunku do autora wklejam emotkę z nosem].

Faktycznie, Fahlman stworzył znak, definicję i instrukcję obsługi, ale… co powiecie na to? To fragment transkrypcji przedmowy Lincolna z 1862 roku .

Uśmieszek ten został uznany jednak jedynie jako błąd w druku.

Emotikon – ideogram złożony z sekwencji znaków typograficznych, służący do wyrażania nastroju w internecie. Zwykle przedstawia grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wiele aplikacji przekształca emotikony w tzw. emoji, które to często są potocznie określane jako emotikony (obrazkowe), podczas gdy rzeczywiste emotikony określane są jako emotikony znakowe[1]   [Emoji – więcej niż tysiąc słów?. [dostęp 2017-01-29], [w:] Wikipedia]

Podstawowa różnica pomiędzy emotikoną (ideogram), a emoji (piktogram) polega na tym, że te drugie nie są tylko obrazkami emocji na twarzy, ale przedstawiają również zwierzęta, miejsca, przedmioty i czynności.

Część zestawu emoji dla iOS 10.2.

 

Poprawny politycznie zestaw emoji

Emoji uprzyjemnia komunikację ludziom na całym świecie. Wg badań emarketer.com, za pomocą aplikacji do komunikowania się wysyłanych jest… 6 BILIONÓW EMOJI (1000 MILIARDÓW!) DZIENNIE 😲

Przez to globalne wykorzystanie zaczęto zwracać na nie szczególną uwagę. Przede wszystkim, jeżeli chodzi o dyskryminujące stereotypy. I tak, wśród coraz większego i coraz bardziej atrakcyjnego graficznie zestawu ikon mamy możliwość wyboru:

  1. koloru skóry

  1. Modelu rodziny, związku

3. Wyznania

We wcześniejszych wersjach emoji dopatrzono się również dyskryminacji ze względu na płeć. O tym steoretypowym podejściu zakomunikowała marka Always w swojej kampanii #LikeAGirl

I tak w nowszych aktualizacjach pojawiły się obrazki kobiet wykonujących „męskie” zawody i uprawiających sporty ekstremalne. Co więcej, w najnowszym zestawie Emoji 5.0 mamy kobietę karmiącą piersią i kobietę w hidżabie. Można więc zauważyć, że aktualne, społeczne tematy, znajdują swoje odzwierciedlenie w aktualizacjach zestawów emoji.

 

Dwuznaczność emoji

Okazuje się, że nie jest tak, że do jednego obrazka przypisana jest tylko jedna emocja/znaczenie.

Co poszło nie tak? Dlaczego Abby odebrał wiadomość od Billego, z negatywnym wydźwiękiem? Ponieważ to samo emoji wyświetla się nieco inaczej na różnych platformach. Co więcej, applowski grinning face with smiling eyes w 2016 roku odbierany był własnie, jako wyraz negatywnej emocji. Oczywiście buźka ta została już przeprojektowana. Sprawdźcie w linku, jak różnie wyświetla się to samo emoji http://emojipedia.org/grinning-face/

Apple udoskonala swoje emoji ciągle, jeden raz jednak, wrócił do wcześniejszej wersji ze względu, na…

Po aktualizacji beta1 fani emoji byli zdruzgotani faktem, że brzoskwinia nie przypominają już pupy, czego wyraz dali oczywiście licznymi wpisami na Twitterze oraz za pomocą memów [zobaczcie sami buzzfeedowy wpis]. Apple nie miał innego wyboru, w wersji beta 3 wrócił do starszego kształtu brzoskwini, zdając sobie sprawę, że znaczeń i sposobów wykorzystywania emoji w komunikowaniu się może być wiele. Mogą być one również ukryte i znane jedynie pewnym grupom.

Nasze topowe trenerki zarówno Ewa Chodakowska i Anna Lewandowska, jak i cały interetowy fit światek, w swojej komunikacji w serwisach społecznościowych posługuje się tym właśnie obrazkiem w odniesieniu do ćwiczeń na pośladki.

Tylko dlaczego na Androidzie, to butt emoji bardziej w śliwkę? 😉

Emoji bardzo chętnie wykorzystywane jest przez userów w erotycznym kontekście. Nie zdziwiłabym się, gdyby właśnie od tego zaczęło się tak wieloznaczne ich wykorzystanie. Z faktu tego nie mógł nie skorzystać Durex i w słusznej sprawie, ale i z właściwym sobie przymróżeniem oka stworzył Safe Sex Emoji.

 

W tym samym schemacie interpretacji emoji, w kontekście Red Bulla często występuje obrazek 👐 Open Hands (którego znaczenie to otwartość, uścisk), tylko dlatego, że przypomina on skrzydła 👐🏻redbull gives you wings👐🏻

Inny przykład, który nie pochodzi z wizualnego podobieństwa emoji, a liter jego angielskiej nazwy. Wiecie skąd koza w podpisie tego wpisu o Jordanie?

Happy 53rd Birthday to Michael Jordan! #🐐

A post shared by Hoopmixtape.com (@hoopmixtape) on

[…] is typically used to caption photos of athletes (“greatest of all time” = G.O.A.T.). 

[www.washingtonpost.com]

Dużą kreatywnością w posługiwaniu się emoji wykazał się twórca teledysku Katy Perry, który stworzył alternetywną wersję dla piosenki Roar.

Emoji w komunikacji marki

Jeżeli chcesz sprawnie komunikować się w internecie, musisz posługiwać się jego językiem. Emoji stały się tak popularne wśród użytkowników portali społecznościowych, że funkcjonujące w nich marki musiały zacząć ich używać. Co więcej, musiały stanąć na podobnym poziomie kreatywności.

McDonald’s z emoji zrobił bohaterów swojej reklamy.

I mimo, że lubimy używać emoji reklama nie do końca spodobała się odbiorcom. Żółte buźki doskonale odnajdują się w internecie, jednak na tle realnego życia zapanował tu pewien dysonans. Nie spodobała się przede wszystkim deformacja postaci ludzi i ich prawdziwych twarzy. Co ciekawe, pełnometrażowy THE EMOJI MOVIE (2017) również nie zebrał pozytywnych recenzji.

Na tym negatywnym odbiorze inteligentnie zagrała kancelaria Innocence en Danger, która za pomocą mocnej kreacji serii plakatów, ostrzegała przed niebezpiecznymi kontaktami dzieci w internecie.

Okazuje się bowiem, że zabawne emoji skutkują mocnym przekazem, gdy osadzi się je w poważnym kontekście. Prościej i dosadniej niż PETA już się nie dało. Dużą rolę dla odbioru odgrywa tu również sama muzyka.

Wróćmy jednak do bezpośredniej komunikacji w najpopularniejszych kanałach SM i zobaczmy jak mistrzowsko wykorzystała emoji Domino’s Pizza.

To takie proste, wystarczy oznaczyć @dominospizza i użyć emoji pizza, aby złożyć zamówienie. Z podobnej akcji pamiętamy Da Grasso, które ze swoim Pizza Patrolem wyłapywało w sieci głodnych użytkowników na podstawie konkretnej frazy. W 2013 roku same emoji nie były jednak u nas tak popularne.

Obecnie na polskim Facebooku komunikacja marek bardzo często opiera się na facebookowych reactions, które rozszerzyły opcje „lubię to” w lutym 2016 roku.

Komunikacja z emoji na Facebooku ogranicza się do reactions przede wszystkim dlatego, że nadal zdecydowana większość prowadzących fanpage publikuje posty za pomocą przeglądarki, w której nie ma podręcznej listy ikon. Można zatem pomóc sobie taką oto ściągą PEŁNA LISTA EMOJI NA FB i tworzyć copy do postów dodając ikonki na zasadzie kopiuj-wklej.

Tic Tac poradził sobie jeszcze inaczej. Płynąc na trendzie „pisma obrazkowego” stworzył własne, pełne emocji drażetki i za pomocą nich zachęca do interakcji.

A co z emoji, jeżeli prowadzisz profil banku, towarzystwa ubezpieczeniowego czy Kancelarii Prezydenta? Tu kolejny raz możemy zerknąć za ocean i tak w 2014 roku Biały Dom po raz pierwszy użył emoji, aby dotrzeć do pokolenia Millennialsów tworząc raport 15 Economic Facts About Millennials (nawet tytuł skonstruowany jest, jak typowy nagłówek z BuzzFeeda) wraz z infografiką, w której użyte zostały właśnie emoji LINK DO CAŁEJ INFOGRAFIKI

Wniosek jest prosty – chcesz trafić do swojego odbiorcy? Przełóż swój komunikat na język, którym on się posługuje i który lubi. Patrząc jednak na niektóre przykłady rozmów pomiedzy samymi użytkownikami, musisz wykazać się duuuużą pomysłowością 😉

P.S. I jeszcze jedno, jeżeli prowadzisz komunikację w języku angielskim, mam dla Ciebie małe ułatwienie 🙂 EMOJI TRANSLATOR

 

 

Zobacz również

Dla zapewnienia Ci wygody użytkowania strony wykorzystujemy pliki cookies. Ich ustawienia możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej informacji: polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close