Poznać i nazwać kolory

30.04.2013

Umiejętność zrozumienia kolorów jest niezwykle ważna w projektowaniu graficznym. Nie znając zasad ich łączenia, harmonii, kontrastu, czytelności, jak i sposobu komunikowania, psychologii, łatwo zbłądzić w dziesiątkach tysięcy kolorów.

Niezwykle istotną kwestią jest tu również terminologia oraz prawidłowa klasyfikacja barw. Trzema głównymi sposobami charakterystyki kolorów są: barwa, ton i nasycenie. Barwa, to nazwa koloru, przykładowo zielona lub czerwona. Paleta odmian danej barwy, od ciemnej do jasnej, to tony. Nasycenie natomiast odnosi się do intensywności.

Innymi wskaźnikami określającymi cechy koloru są temperatura i ruch. Kolory z palety czerwieni nazywamy kolorami ciepłymi, natomiast te z zakresu niebieskiego – zimnymi.

bp-fbt-8

Kolory podstawowe, to czerwony, niebieski i żółty. Kolory pochodne, drugiego rzędu, powstają po zmieszaniu ze sobą dwóch kolorów podstawowych. Są nimi pomarańczowy, zielony i fioletowy. Kolory trzeciorzędowe powstają poprzez zmieszanie ze sobą koloru podstawowego z najbliższym mu kolorem pochodnym. Dla przykładu, połączenie czerwonego z pomarańczowym, daje nam czerwono-pomarańczowy.

Kolor widziany na monitorze komputera, nie jest tym samym, co kolor wydrukowany

Należy zrozumieć różnicę istniejącą między barwnym światłem, a pigmentem. Barwnym światłem, czyli kolorami addytywnymi lub system RGB, a barwnym pigmentem, czyli kolorami subtraktywnymi lub systemem CMYK.

cmyk rgb

Różnicą pomiędzy systemem CMYK a RGB, są składowe. W podstawowych kolorach druku są to: cyan – niebieskozielony, magenta – purpura, yellow – żółty i black – czarny, który powstaje po połączeniu trzech barw. Podstawowe kolory systemu RGB to czerwony, niebieski i zielony, które po połączeniu dają białe światło.

Kolory dodatkowe, używane w projektach, nazywane są kolorami specjalnymi. Aby je sklasyfikować konieczna jest znajomość systemu Pantone Matching System (PMS). Kolory Pantone powstają przez połączenie piętnastu pigmentów, w tym również bieli i czerni. Stosuje się je do identyfikacji kolorów w druku.

pantone

Kolor wysunięty i cofnięty, kontrast symultaniczny, waga

Wspomniałam o zasadach ruchu barw. Polega on na złudzeniu wysunięcia i cofnięcia niektórych kolorów. Znajomość tej cechy kolorów pomocna jest przy projektowaniu, w którym istotne jest zwrócenie w stronę odbiorcy. Kolory wysunięte to ciepłe barwy, czerwony, pomarańczowy, w zestawieniu z cofniętymi kolorami zieleni i błękitu, będą sprawiały wrażenie wysuniętych.

wys

O kontraście symultanicznym mówimy wówczas, gdy ten sam kolor, o tym samym tonie i nasyceniu, w otoczeniu dwóch różnych kolorów, powoduje złudzenie różnego stopnia nasycenia.

KONTRAST

Czy kolory mają swoją wagę?

Czy któryś z nich wydaje nam się cięższy, a inny lżejszy? Okazuje się, że jeżeli mielibyśmy do przeniesienia dwa duże pudła, z których jedno byłoby błękitne, a drugie ciemno brązowe, najprawdopodobniej uznalibyśmy, że to pierwsze jest lżejsze. I tak, przyjmuje się, że kolory zielone i niebieskie, są lżejsze od mocnych czerwieni.

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Monika Bagińskahyh Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
hyh
Gość

Jest wiele stron gdzie dostępne są palety kolorów, które możemy wykorzystać przy projektowaniu kolorów np. colourlovers.com.

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies