Quiz w służbie content marketingu

27.07.2016

Zastanawiałeś się kiedyś, jakim kolorem jesteś, albo który Smurf najlepiej odpowiada Twojej osobowości? Nie? A gdybyś zobaczył, że Maciek, z którym chodziłeś do liceum jest Marudą, a jego charakterowi najbliższy jest odcień brązowy, skusiłbyś się na wykonanie podobnego testu? Może nie każdego przekonują tego typu rozrywki, ale istnieje naprawdę spora grupa ludzi chętnie wykonujących quizy osobowościowe. Wynika to przede wszystkim z cząstki egocentryzmu, która tkwi w każdym z nas – chcemy o sobie wiedzieć więcej, dowiedzieć się, czy gdybyśmy żyli w rzeczywistości Harry’ego Pottera, to trafilibyśmy do Gryffindoru lub czy idealnym miejscem na spędzenie wakacji jest dla nas szczyt Mont Everest. Możesz to łatwo sprawdzić, na pewno znajdziesz w sieci odpowiadający temu quiz.

Rodzaje Quizów

Quiz wiedzy

Nagłówki takich testów krzyczą do Ciebie i wjeżdżają na ambicję. Trudno się powstrzymać przed wykonaniem tego quizu, a już szczególnie, jeśli dotyczy dziedziny, w której uważasz się za eksperta. Lubisz czytać książki? Teraz się okaże, czy naprawdę tak jest – niejeden mol książkowy nie przejdzie obok takiego tytułu obojętnie. Kilka przeczytanych regałów swoje robi, jeśli ktoś ma dobrze rozwiązać ten quiz, to właśnie ja! Podczas testu okazuje się, że jest parę pozycji, które są Ci nieznane, ale ufff… udaje się wyciągnąć wynik 13/15. Quiz prosty nie był, można się wynikiem pochwalić na fejsie, niech wiedzą, że nie jestem statystycznym Polakiem i lubię czytać, a bez książki nie pójdę z kimś tam do łóżka!… Czy coś takiego.

Idżmy dalej. 14 faktów historycznych, których wstyd nie znać. Ałłła! Co drugi historyk lub samozwańczy „humanista” czuje dreszczyk podniecenia połączonego z lękiem, kiedy patrzy na taki nagłówek. Czy dam radę, a może się zbłaźnię?! Szczęśliwie sam decyduję o publikacji mojego wyniku, więc mogę bezpiecznie zrobić quiz. Pytania faktycznie okazują się być łatwe, więc pyk, wynik ląduje na tablicy. Widzicie, nie tylko dużo czytam, ale i historia nie ma przede mną tajemnic!

Źródło: Oficjalny funpage Kocham Quizy na Facebooku

Źródło: Oficjalny fanpage Kocham Quizy na Facebooku

Stworzenie chwytliwego tytułu quizu to więcej niż połowa sukcesu – dobrze sformułowany nagłówek kusi.

W tym quizie trzeba się wykazać inteligencją.

Jeśli jesteś fanem tego i tamtego, to powinieneś mieć maksa z tego quizu.

Ten quiz pokaże, czy na pewno znasz się na swojej pracy.

Olaboga, przecież wiadomo, że to o mnie, jestem inteligentny, moje hobby nie ma przede mną tajemnic, a w pracy jestem przodownikiem! Sam quiz nie musi być już natomiast specjalnie skomplikowany, ba – nawet nie powinien! Zależy nam przecież, żeby uczestnicy zabawy przekazywali ją dalej, a po co mieliby to robić, gdyby z testu mieli 10/15 punktów – trochę siara…

Popularność quizów wiedzy jest doskonale widoczna na przykładzie aplikacji na smartfony Quizwanie. Można tam rywalizować ze swoimi znajomymi oraz z obcymi osobami, odpowiadając na pytania z wybranych kategorii. Również poza internetem takie testy radzą sobie znakomicie. Na terenie całej Polski można brać udział w zabawie zwanej Pubquizem – z grupą znajomych rywalizujesz z innymi drużynami, spotkacie się w pubach, a prowadzący podsuwa Wam kolejne pytania.

Na Facebooku nietrudno znaleźć strony poświęcone quizom – Kocham Quizy oraz Quiz prawdę Ci powie łącznie skupiają ponad pół miliona użytkowników! To najlepiej świadczy o tym, że quizy to marketingowy strzał w dziesiątkę!

Quizy wiedzy sprawdzają się w poważnych branżach, na przykład finansowych. Z tego pomysłu skorzystała m.in. marka NN Investments Partners.

Źródło: https://www.nntfi.pl/finanse-po-godzinach/quiz-system-emerytalnyŹródło: https://www.nntfi.pl/finanse-po-godzinach/quiz-system-emerytalny

Quiz osobowościowy

 

Grupa quizów doskonale wpisująca się w content rozrywkowy. Choć najczęściej nie niosą za sobą treści merytorycznej, pozwalają się identyfikować z ulubionymi postaciami, celebrytami i wartościami.

Star Wars: po której stronie mocy jesteś?

Którą księżniczką Disneya jesteś?

Jakim kolorem jesteś?

Przykłady można mnożyć i raczej ich nie zabraknie, bo tego typu test można dopasować absolutnie do wszystkiego. Takie quizy są więc szczególnie lubiane przez marketingowców, ponieważ stanowią doskonałą bazę wiedzy o użytkowniku – dowiadujesz się o preferencjach konkretnych grup, dzięki czemu możesz tworzyć spersonalizowaną komunikację. Tutaj posłużymy się przykładem branży parentingowej – Pampers powie Ci jakim typem malucha jest Twoje dziecko, ale nie martw się, każdy wynik będzie dobry dla Twojej pociechy.

Źródło: https://tatapotrafi.onet.pl/quiz.htmlŹródło: https://tatapotrafi.onet.pl/quiz.html

Quiz indywidualny

 

To kolejny typ popularny wśród marketerów. Sprawdza się szczególnie w przypadku sprzedaży konkretnych produktów lub usług. Użytkownicy dowiadują się, czego naprawdę potrzebują – mogą to być oprawki okularów dopasowane do owalu twarzy, kolory kosmetyków dobrane do typu urody czy ubrania podkreślające atuty danego typu figury. Potencjału tego typu quizów nie sposób nie docenić. Dość sprawnie bowiem wpisują się one w lejek zakupowy. Twój odbiorca być może nie ma jeszcze potrzeby kupna nowych okularów, uświadamia sobie jednak, że faktycznie w innych oprawkach bardziej mu do twarzy. Pod wpływem impulsu może dokonać zakupu, a jeśli nawet nie zrobi tego teraz, to z dużym prawdopodobieństwem wróci do tematu w niedługim czasie. Przykładem może być tutaj Reserved1 – jakiś czas temu marka z sukcesem wykorzystała quiz pozwalający poznać swoją modową osobowość.

Źródło: https://www.zjednoczenie.com.pl/fashion-personality-quiz--konkurs-na-facebooku-dla-marki-reserved

Źródło: https://www.zjednoczenie.com.pl/fashion-personality-quiz–konkurs-na-facebooku-dla-marki-reserved

Z kolei Rossmann postanowił ułatwić swoim klientom podejmowanie decyzji. Jak wiadomo wybór prezentu, szczególnie dla kobiety i szczególnie pod choinkę, to spore wyzwanie. Wydaje się, że niejeden mężczyzna docenił taką poradę przy wybieraniu prezentu dla partnerki.

Źródło: https://www.rossmann.pl/Artykul/Dobierz-perfumy-na-prezent-quiz,187069#;Źródło: https://www.rossmann.pl/Artykul/Dobierz-perfumy-na-prezent-quiz,187069#;

Quiz edukacyjny

 

Quiz edukacyjny ma na celu nie tyle sprawdzić Twoją wiedzę, co przekonać Cię do zaznajomienia się z pewnymi faktami. Dobrym przykładem będzie tutaj test Nivea, przygotowany z myślą o przyszłych ojcach. Odchodzi on bowiem od konwencji testu, w którym odpowiada się na konkretne pytania, a następnie sprawdza odpowiedź. W tym wypadku chodzi o przekazanie treści, porad, które faktycznie przydadzą się w momencie przyjścia na świat potomka.

Źródło: https://www.nivea.pl/Porady/baby-care/My-NIVEA-Baby/articles/timeline-articles/3803

Źródło: https://www.nivea.pl/Porady/baby-care/My-NIVEA-Baby/articles/timeline-articles/3803

Inaczej do quizu podeszła Anna Lewandowska na swoim blogu Diet by Ann. Podporządkowała edukację celom sprzedażowym i wizerunkowym. Przygotowała quiz o własnym odżywaniu – jeśli dobrze odpowiesz na pytania, zyskasz darmowy dostęp do diety Anny Lewandowskiej. Ma to na celu motywowanie do zapoznania się z założeniami promowanymi przez trenerkę, a jednocześnie daje Ci już wiedzę o tym, czego należy unikać w posiłkach.

Źródło: https://dieta.hpba.pl/quiz/questions

Źródło: https://dieta.hpba.pl/quiz/questions

Dlaczego quiz jest świetnym narzędziem marketingowym?

Czy quiz się sprzedaje? Liczne przykłady ze świata potwierdzają tę tezę. Salon optyczny Zenni przygotował quiz pomagający wybrać oprawki okularów – udział w zabawie wzięło aż 140 tysięcy osób, a 7 tysięcy z nich zostawiło swój adres mailowy.2 Trzeba przyznać, że to imponujące liczby jak na quiz, szczególnie biorąc pod uwagę, że tego typu akcje przygotowuje się szybciej niż bardziej konwencjonalne kampanie. A czy wiedzieliście, że w 2013 roku to właśnie quiz był najczęściej odwiedzany spośród publikacji New York Times?3 Test dotyczył dialektów używanych w Stanach Zjednoczonych i faktycznie zjednoczył wszystkich przy wspólnej zabawie. Wreszcie, w 2014 roku poznaliśmy wyniki badań Demand Gen Report, z których wynikało, że aż 57% respondentów zgodziło się z tezą, że preferują krótkie formy contentu4 co potwierdzają tylko powyższe przykłady.

Viral!

Quizy są klikalne, ludzie się chętnie nimi dzielą, jeśli wynik testu zadowala i jeśli sam test pozwoli się choć na chwilę oderwać od codzienności. Znajomi lubią ze sobą konkurować i porównywać swoje rezultaty, dlatego wystarczy, żeby jedna osoba udostępniła quiz na swojej tablicy na Facebooku, aby powstał efekt domina. Poza tym dochodzi wspomniany już wcześniej efekt Narcyza – wielu z nas lubi czytać o sobie miłe rzeczy, więc wyniki, w szczególności quizów osobowościowych, mile łechcą nasze ego.

Czas!

Mam tutaj na myśli czas, który poświęca użytkownik na wykonanie testu. Zazwyczaj jest to góra 5 minut – ale zauważ, że jest to 5 minut, w trakcie których masz użytkownika na wyłączność. W dodatku quiz, relatywnie niewielkim nakładem kosztów, potrafi przynieść świetne efekty. I o to w tym wszystkim chodzi – ma być przyjemnie i szybko, ponieważ quizy są czymś, czym można się przez chwilę pobawić, np. robiąc sobie krótką przerwę w pracy.

Informacje!

Odpowiednio zadane pytania, nawet w formie zabawnego quizu, dostarczą Ci niezwykle ważną wiedzę dotyczącą preferencji konkretnego użytkownika. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby tworzyć spersonalizowane treści marketingowe pod wybrane grupy. Zindywidualizowana komunikacja będzie uderzała bezpośrednio w punkty zainteresowania potencjalnych klientów. Będzie to pomocne podczas tworzenia kolejnych kampanii.

Baza danych!

Wykonując quiz, użytkownik pozostawia swoje dane. Możesz potem legalnie je wykorzystywać w Big Data, czyli w metodzie analizy danych. Dzięki ich przestudiowaniu wyciągniesz wnioski, które pomogą Ci przy tworzeniu nowych kampanii – otrzymasz bowiem profile rozmaitych użytkowników i sytuacji, co sprzyja indywidualizacji tworzonych treści.

Identyfikacja!

Quizy niejednokrotnie są wykorzystywane, ze znakomitym skutkiem, do budowania świadomości i wizerunku marek. Świetnym przykładem takiego działania jest quiz Amnesty International. Możesz na ich stronie sprawdzić, jaką działalnością z zakresu ochrony praw człowieka mógłbyś się zająć. Co z tego, że nigdy wcześniej o tym nie myślałeś, skoro po wykonaniu tego testu jesteś już przydzielony do pewnej grupy, z którą się identyfikujesz – chytre, ale w dobrej sprawie!

Źródło: https://www.amnesty.org.au/features/comments/35267

Źródło: https://www.amnesty.org.au/features/comments/35267

Czy quiz może być osią kampanii?

Jak najbardziej. Spójrzmy na przykład kampanii Whiskas oraz Pedigree. Cała idea miała na celu poinformowanie właścicieli psów i kotów, jak powinno się prawidłowo je karmić. W serwisie contentowym (niezależne od strony korporacyjnej miejsce komunikacji, często dedykowane określonej, długoterminowej kampanii) wiemjakkarmic.pl powstał quiz, w którym można było sprawdzić swoją wiedzę odnośnie właściwego karmienia zwierzaków. Nagrodą za wykonanie quizu był zapas jedzenia dla pupila na 2 tygodnie. Aby prawidłowo wypełnić test wystarczyło się zapoznać z informacjami na stronie. Dobrze skonstruowana akcja uświadamiająca, połączona z konkursem i zabawą w postaci quizu. Od zeszłego roku miejsce miały 2 edycje kampanii, obecnie zaś quiz jest nieaktywny na stronie, ale dalej można otrzymać porady odnośnie karmienia.

Źródło: wiemjakkarmic.pl

Źródło: wiemjakkarmic.pl

Implementacja quizów na potrzeby marketingu jest niezwykle uniwersalna – można w łatwy sposób dopasować rodzaj testu, jego charakter i pytania do wybranej grupy docelowej. O tym jak stworzyć dobry quiz pisał Marcin Polanowicz.5 W sieci dostępne są różne portale, na których można kreować własne testy, jednak w kontekście content marketingu dużo korzystniejsze dla marki jest utrzymanie użytkownika we własnych mediach. Quizy możesz udostępniać w mediach społecznościowych, zwiększając ich zasięg i zyskując tym samym szersze grono odbiorców.

1. https://www.zjednoczenie.com.pl/fashion-personality-quiz–konkurs-na-facebooku-dla-marki-reserved

2. https://www.ducttapemarketing.com/blog/incorporate-quizzes/

3. https://www.nytco.com/the-new-york-timess-most-visited-content-of-2013/?smid=tw-share

4. https://www.act-on.com/blog/2015/04/the-power-of-the-quiz-in-marketing-6-lessons-from-the-new-york-times-buzzfeed-and-b2b-marketers/

5. https://contentsolutions.pl/wielki-powrot-mody-lat-90-quizy-zdobywaja-serca-contentowcow/

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
PiotrBeata Ulrych Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Beata Ulrych
Użytkownik

gazeta.pl chyba przoduje w ilości quizów. Nie lubię ich rozwiązywać, ale wczoraj padłam ich ofiarą…. 3 razy.

Piotr
Gość

Z quizami będzie pewnie jak z demotywatorami. Teraz jest boom, później będzie spadek, a na końcu sytuacja się ustabilizuje.

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies