Real time marketing – na czym polega?

26.02.2015

Real time marketing, czyli reklama w czasie rzeczywistym, to branżowy oddział anestezjologiczny. Przy walce o zaangażowanie fanów w social media liczy się każda minuta. W związku z prawidłowością krótkiego żywota newsa w internecie, im dalej od określonego wydarzenia, tym mniejsze emocje ono budzi. Na przygotowanie kreacji mamy w zasadzie od kilku minut do maksimum kilku godzin. Drugiego dnia możemy się z nią jeszcze złapać do podsumowań „najlepszych internetowych komentarzy” na dany temat.

Zgodnie z założeniem, marketing w czasie rzeczywistym dotyczy nieplanowanych wydarzeń, które nagle zyskują medialny rozgłos. Jeśli pracujecie w korpo – tak, to oznacza, że nie musicie tworzyć setek stron w Prezi ani przewalać dziesiątek arkuszy w Excelu, dokonywać miliona poprawek i zdobywać tysiąca akceptów. Czasem trzeba działać bardzo szybko i dlatego nie wszyscy sobie na to pozwalają.

Najlepsze kreacje nie są tymi przypadkowymi i okolicznościowymi, np. „Nasza marka gratuluje Polakom wygranej z Niemcami” plus ŁUP duże zdjęcie produktu, bo to żerowanie na emocjach na poziomie „Januszy biznesu”. Chodzi o to, żeby zdać sobie dokładnie sprawę z tego, jaką historię opowiada nasza marka. Jaki jest jej język, co zazwyczaj przedstawia w spotach, itp. Wtedy możemy zmaksymalizować zdobycie kapitału społecznego. Według raportu Sotrendera, tweet zawierający real time marketing może wywołać o prawie 1200% więcej interakcji niż zwykły tweet!

Przykładem jest ta akcja Snickersa, po ugryzieniu rywala przez urugwajskiego piłkarza, Luisa Suareza:

real time marketing snickersAle… jest i dobra wiadomość. Tak jak do kryzysów można się przygotować za pomocą przewidywania typowych sytuacji, tak i mniej więcej można się spodziewać, co wzbudzi zainteresowanie internautów. Gdy Polska zdobyła mistrzostwo świata w siatkówkę, z wielu kreacji najbardziej wyróżniły się Lech i Akcja Sprzątam:

rtm-lech

rtm-sprzatam

Najpopularniejszą akcją do tej pory pozostaje selfie Samsunga podczas ceremonii rozdania Oscarów:

samsung selfie real time maW Polsce z kolei spodziewaliśmy się Oscara dla filmu „Ida”. Agencja obsługująca Urząd Miasta Łodzi przygotowała grafikę wpasowującą się w hasło „Łódź pozdrawia”. Ta realizowana od dłuższego czasu kampania otrzymała fantastyczne ukoronowanie. Zwłaszcza, że Łódź przyczyniła się do sfinansowania produkcji.

rtm-ida-pozdrawiaMniej korzystnie odebrano post Canal+ w temacie tego samego sukcesu. Może to zależy od poziomu wrażliwości religijnej, ale moim zdaniem granice satyry nie zostały tu naruszone. Ja tam się uśmiechnęłam.

rtm-canalplus

 Kolejny filmowy hit z ostatnich dni to „50 twarzy Grey’a”. Niby wiadomo, że to pozbawiony ambicji romans dla trzydziestolatek – ani śmieszniejszy niż „Kingsman”, ani bardziej romantyczny niż „Notting Hill”, ani bardziej wyuzdany niż „Nimfomanka”, a jednak przez kilka dni nie schodził z trendów na Twitterze. Dulux dobrze wyczuł trendy:

rtm-dulux

 Na fali ponadprzeciętnego zainteresowania tym filmem mogli się popisać też satyrycy, czyli grupa zawodowa karmiąca się komentowaniem bieżących wydarzeń. To właśnie sprytni rysownicy mogą wygrać najwięcej fanów przez trafne ilustrowanie zmieniającej się rzeczywistości:

rtm-grey

Z kolei fan marki LEGO zmontował z klocków filmik będący parodią trailera do hollywoodzkiej produkcji. Zapewnił tym firmie LEGO ponad 4 miliony wyświetleń na YouTube.

Jedną z popularniejszych fanowskich akcji, na którą nie wpadła sama marka, jest reakcja na zgaszone koło olimpijskie podczas otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Soczi. Beneficjentem wiralowego mema było Audi. Przedstawiciele firmy powiedzieli, że żałują, że sami na to nie wpadli. A to byłby właśnie klasyczny real time marketing.

rtm-audiPodpinanie się pod generujące uwagę wydarzenia słusznie kojarzy się z ambushem. Znacie dowcip o kosmonautach sowieckich i amerykańskich? Pierwsi do księżyca dorwali się Sowieci. Amerykanie raportują do bazy: „Pomalowali już jedną czwartą na czerwono! Pomalowali na czerwono już połowę! Halo, dajcie nam akcept, chcielibyśmy mieć chociaż fragmencik dla siebie!” Baza odpowiada: „Zaczekajcie, aż skończą. I wtedy weźcie białą farbę i napiszcie Coca-Cola”.

Gdy RedBull wysłał Felixa Baumgartnera w kosmos, KitKat wysłał batonik.

Swoją drogą… brakowało mi tu limeryków od orzeszków Felix.

Kontynuujemy tematy kulinarne. Internauci bardzo ciepło przyjęli reakcję KFC pod memem związanym z wizytą w Polsce prezydenta USA, Baracka Obamy:

rtm-kfcFirmy gastronomiczne wykorzystują narzędzia do monitoringu internetu, żeby zidentyfikować głodnych w social media i nawiązać z nimi kontakt. Influencerzy podobno dostają darmową pizzę :). Każdy kontakt marki z internautą jest jednak dla niego sympatyczny. W akcji: Tesco i Codogara.pl

rtm-tesco

rtm-codogara

A najzabawniejszy firmowy profil na Twitterze, czyli @GrubyBenekPizza, aktualnie wpisuje się w nurt kampanii prezydenckiej, czyli tematu dość mocno wałkowanego w tym medium:

rtm-benekNiekiedy marketing w czasie rzeczywistym to istotnie błysk geniuszu. To coś, co nam wpada do głowy, kiedy na siłę nie próbujemy wymyślić czegoś „oryginalnego, niespotykanego, na maksa angażującego i jednocześnie eksponującego naszą markę”.

Ale, tak jak i najbardziej niewymuszone skecze czy komedie bywają efektem długiej pracy scenarzystów, tak i na niektóre sytuacje w internecie można i warto się przygotować. Chociażby po to, żeby się złapać do naszych case’ów :).

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies