STRATEGIA

Content marketing zaczyna się od strategii

Czym jest strategia content marketingowa? To czytelnie sformułowany plan działania, którego realizacja gwarantuje Ci osiągnięcie korzyści biznesowych. Plan ten jest wynikiem procesu, podczas którego identyfikujesz potrzeby marki w kontekście jej celów biznesowych oraz oczekiwań odbiorców. Ostatecznym celem strategii CM jest sukces sprzedażowy, dlatego uwzględnienie etapów procesu zakupowego w trakcie tworzenia strategii jest obowiązkowe.

JAK STWORZYĆ STRATEGIĘ CONTENT MARKETINGOWĄ?

Przede wszystkim powinieneś zacząć od zadania sobie kilku istotnych pytań: jakie są Twoje cele biznesowe, czy są wystarczające precyzyjnie sformułowanie (cele SMART), w jakim czasie (realnie) chcesz je osiągnąć. Ten etap to identyfikacja celów. Na podstawie odpowiedzi na powyższe pytania będziesz mógł łatwiej przejść przez dwa kolejne etapy tworzenia strategii CM: analizę grupy docelowej i analizę konkurencji. Znajomość potrzeb Twojej grupy docelowej oraz otoczenia konkurencyjnego są fundamentem, na którym będziesz budować sukces marki.

strategia34

* Liczba i rodzaj audytów zależy przede wszystkim od tego w jakim środowisku (online/offline) umiejscowione jest główne miejsce komunikacji marki. W przypadku online mogą to być audyty dotyczące zawartości serwisu, SEO, architektury informacji, UX, SM itd.

Mając tę wiedzę możesz przystąpić do oceny (jeśli już działasz w sieci) lub projektowania (jeśli zamierzasz zacząć) landing page’a, czyli Twojego głównego miejsca komunikacji. Ten techniczny etap działań ma jeden cel – za pomocą narzędzi i testów ocenić, czy landing:

– jest zaprojektowany zgodnie z obranymi celami,

– jest gotowy na przyjęcie ruchu,

– jest przyjazny dla odbiorcy.

Jeśli Twoje działania nie dotyczą środowiska online i/lub z założenia łączą się z offline’em, warto żebyś poddał analizie wszystkie pozostałe miejsca komunikacji.

Dzięki odpowiedzi na te pytania będziesz w stanie zoptymalizować budżet i odpowiednio wcześnie przewidzieć problemy, które mogłyby skutkować np. zwiększeniem współczynnika odrzuceń lub brakiem efektu zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

Teraz czas na budżet. Dlaczego właśnie w tym momencie? Żyjesz w prawdziwym świecie, Twoje otoczenie i możliwości nie są nieskończone, warto więc, żebyś zastanowił się co rzeczywiście masz do dyspozycji i jak to optymalnie spożytkować. Dzięki temu kolejne etapy będą rzetelnie zaprojektowane i osiągalne. A ryzyko niepowodzenia zminimalizowane.

Go all in with content marketing or do nothing

Joe Pulizzi

Kiedy masz już niezbędną wiedzę, następnym etapem będzie ostateczne sformułowanie założeń strategicznych i wybór dopasowanych doń narzędzi. Na podstawie analiz i audytów wybierz kluczowe insighty, stwórz persony, dobierz ton i styl komunikacji. Następnie zdecyduj za pomocą jakich formatów, kiedy oraz w jakich miejscach będziesz prowadzić komunikację do poszczególnych segmentów Twoich odbiorców. A w kolejnym kroku zajmij się kreacją – etapem, w czasie którego powinieneś zdyscyplinować swoją wyobraźnię, dostosowując pomysły do możliwości technicznych, budżetowych i oczekiwań odbiorców.

Na koniec dwa ostatnie etapy: ustalenie priorytetów wdrożeniowych i walidacja. Przy kolejności wdrożenia weź pod uwagę hierarchię celów, czas realizacji poszczególnych działań oraz ich rezultat. To pozwoli Ci ponownie zoptymalizować budżet – wykorzystasz efekty poszczególnych działań w kolejnych, uzyskując ostatecznie rezultat wzmocnienia.

Walidacja – często pomijana w kontekście strategii CM. Naszym zdaniem niesłusznie, ponieważ to jeden z kluczowych etapów realizacji strategii i gwarant sukcesu. Pamiętając o tym, że działania content marketingowe to długofalowa inwestycja, nie można z góry zakładać, że przyjęty plan jest jedynym skutecznym rozwiązaniem. Niewątpliwie tworząc strategię zrobiłeś to z najwyższą starannością i zaangażowaniem, jednak po kilku miesiącach sytuacja marki może się diametralnie zmienić. Nawet wówczas, gdy jest to pozytywna i oczekiwana zmiana, walidacja jest niezbędna, ponieważ wraz z sytuacją marki zmienia się sytuacja jej otoczenia konkurencyjnego. I te zmiany należy wziąć pod uwagę, badając, czy kolejne zaplanowane etapy są w dalszym ciągu spójne z sytuacją rynkową i pożądane.

DLACZEGO WARTO STWORZYĆ I WDROŻYĆ STRATEGIĘ

CONTENT MARKETINGOWĄ

Największą zaletą stworzenia i wdrożenia strategii CM jest jej wieloaspektowość. Taki dokument łączy w sobie obszary dotyczące wizerunku i reputacji marki, jej skuteczności biznesowej i funkcji społeczno-medialnej. Przemyślane połączenie tych aspektów pozwala efektywnie zoptymalizować budżet, np. poprzez wykorzystanie raz wyprodukowanego contentu na wiele sposobów, w różnych kanałach komunikacji marki. Konsekwencja podczas wdrożenia to także korzyść w postaci wzmocnienia efektów. Dzięki synergii działań z poszczególnych obszarów możesz się spodziewać dodatkowych benefitów w postaci skrócenia czasu realizacji i/lub szybszego osiągnięcia celów.

Napisz do nas w tej sprawie

11 + 3 =

W czym jeszcze Ci pomożemy?

Dla zapewnienia Ci wygody użytkowania strony wykorzystujemy pliki cookies. Ich ustawienia możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej informacji: polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close