TRENDY W WEB DESIGNIE NA 2014 ROK

12.11.2013

Moda, moda, zimowe kolekcje, wiosna-lato, trendy, nowe fasony, modne zestawienia. Podobnie dzieje się w świecie web designu. Końcówka roku oznacza prorokowanie na temat trendów, które dominować będą w projektowaniu stron internetowych w roku 2014. Technologie internetowe rozwijają się tak szybko, że nie ma mowy żeby coś, co było modne rok temu, było takim 3 lata później.

FLAT LOOK

To co się stało po premierze Windows 8 i ios7 istotnie wpłynęło na projektowanie. Zapanował tak zwany „płaski design”. Zupełnie zrezygowano z trójwymiarowych elementów oraz wszelkich dodatków z efektem 3D. Cienie, różnorodne tekstury, gradienty, już dawno odeszły do lamusa i w 2014 roku z pewnością nie wrócą. Dominują tu za to nasycone kolory, minimalizm, mocne, porządkujące linie i nietypowe wykorzystanie typografii.

Ale należy pamiętać o tym, że… – Prostota wcale nie jest taka prosta (https://www.apple.com/pl/ios/design/)

Prostota często utożsamiana jest z minimalizmem. Jednak kwintesencją prostoty jest nie tylko porządek i brak elementów czysto dekoracyjnych. Z prawdziwą prostotą mamy do czynienia wtedy, gdy właściwe rzeczy znajdują się we właściwym miejscu dokładnie wtedy, gdy ich potrzebujesz. Prostota jest w istocie uporządkowaniem złożoności. Czymś, co zawsze „po prostu działa”, choć tak naprawdę nie jest wcale takie nieskomplikowane. Jeśli od razu wiesz, jak czegoś użyć, choć stykasz się z tym po raz pierwszy — to znaczy, że masz przed sobą wcielenie prostoty.

music-ios7-concept-design

I słynne kwadraty Windowsa (Brzmi jak parafraza ze zdania Słynny kwadrat Malewicza).

windows-8

Wystarczy przejrzeć kilka szablonów Metro Style dla WordPressa, żeby zobaczyć jak mocne są te inspiracje.

MetroFolio Metro-inspired-theme One-Touch-Metro-Style-Theme1https://athemes.com/collections/best-metro-style-wordpress-themes

RETINA READY

O responsywnym designie było głośno w całym 2013 roku i nadal będzie. Coraz chętniej korzystamy z internetu za pomocą mobilnych urządzeń, laptopy traktując już bardziej, jak komputery stacjonarne. Dostosowujące się rozdzielczości stron internetowych, to absolutna podstawa. Nie dziwi więc, że każdy z szablonów Metro, jest szablonem responsywnym, ale…. RETINA READY?

fdsfdsfsd

Retina ready to będąca na najwyższym poziomie technologia, którą stosuje Apple dla swoich urządzeń. Chodzi tu przede wszystkim o zagęszczenie pikseli, które jest tak duże, że nie ma możliwości, aby dostrzec je gołym okiem. Dla użytkownika oznacza to zauważalnie lepszą jakość obrazu, który jest ostrzejszy, a jego kolory bardziej nasycone.

A dla projektujących/tworzących strony? Przede wszystkim wykorzystywanie zdjęć o co najmniej dwukrotnie większej rozdzielczości, niż wymaga tego projekt. Nie na darmo wychwalaliśmy już nie raz WordPressa, bo i tu dla jego użytkowników zadanie jest zdecydowanie ułatwione. Wystarczy instalacja wtyczki WP Retina 2x, a wszystkie zdjęcia, które mamy w Mediach zostaną automatycznie zwiększone, a jeżeli ich rozmiary będą niewystarczającie zostaniemy o tym poinformowani.

PARALLAX SCROLLING

Scrollowanie, tyle zabawy i efektów! Efekt parallax scrolling polega na poruszaniu kilkoma obrazami tła na stronie z różną prędkością. Przykładowo tekst na pierwszym planie porusza się zgodnie z szybkością scrollowania, natomiast tło – dwa razy wolniej. W rezultacie osiągamy tu elekt głębi 2D przypominającą tę z gier video. Przypomnijcie sobie grę Moon Patrol, która to spopularyzowała w 1982 roku technikę wielopłaszczyznowej kamery w animacji.

Jeżeli chodzi o samo projektowanie w tym stylu, mówimy tu zdecydowanie o wyższym poziomie wtajemniczenia. Klikajcie i scrollujcie!

parallax-scrolling-websites-2013-01 parallax-scrolling-websites-2013-07 parallax-scrolling-websites-2013-08

SINGLE PAGE

Parallax scrolling często wykorzystywany jest w projektach stron, tak zwanych pojedynczych. Cała treść takiej strony to tradycyjnie nazwijmy to „Strona główna”, która nie przenosi nas na ani jedną podstronę. Bardzo ważna jest tu nawigacja. Przykładowo, kliknięcie w jeden z elementów menu, przenosi nas nie na inną podstronę, ale właśnie na konkretny „poziom” strony. Polecam przeklikanie stron z zestawienia Awwwardsa > https://www.awwwards.com/20-best-websites-with-parallax-scrolling-of-2013.html, żeby po prostu zobaczyć, jak to działa.

BIG FONTS

W projektowaniu stron utarła się zasada, żeby zbytnio nie szaleć z ilością fontów na stronie oraz ilością ich rozmiarów. Najczęściej więc bardziej „fikuśny” font wykorzystujemy w większym rozmiarze we wszelakich nagłówkach, natomiast tekst ciągły standardowo – Arial, Tahoma, Verdana. Nadszedł jednak czas na projekty, w których to treść strony jest jednocześnie jej ilustracją. I to jak efektowną!
1265373988grittirollo1265276558_3_4_1_4_img_images 1265277211_3_14_1_4_img_images

Oto pięć, moim zdaniem najbardziej pewnych trendów w 2014 roku. Na samym czele drugiej piątki znalazłyby się pewnie interaktywne infografiki, ale… czy niektóre z tych podanych w przykładach stron, nie wyglądają właśnie jak wielkie, interaktywne infografiki? W projektowaniu stron www z pewnością dążyć będziemy do przedstawiania treści za pomocą obrazu, który jest atrakcyjny zarówno wizualnie, jak i jakościowo.

9
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
hauer mateuszMonika BagińskaHeniekKingaKuba Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Rita K. Sobczyk
Gość

Ciekawy artykuł, wszystkie trendy klarownie opisane i jak najbardziej występują. Jedyna moja wątpliwość, to czy faktycznie to trendy na 2014? Część z nich sięga jeszcze Q3/Q4 2012 i raczej określiłabym je jako trendy ważne w roku 2013.

Kuba
Gość
Kuba

Faktycznie te trendy na 2014 to dokładnie to co się działo w roku 2013… Tym bardziej, że pokazanych jest wiele przykładów takich stron. Jak to, 2014 jeszcze nie mamy, a trendy z tego roku już są? 😉 Chyba, że mowa o trendach w polskim internecie – tutaj rzeczywiście mamy przy większości stron jakiś rok opóźnienia :]

Kinga
Gość
Kinga

Powiem krótko- ¡Me gusta mucho!

Heniek
Gość
Heniek

mi się wydaje, że to jest wszystko nic nie warte i tak 90% klientów bierze to co zaproponuje firma, a jakieś takie pierdoły nie mają dla nich znaczenia

hauer mateusz
Gość
hauer mateusz

zgadza się – płaskie projektowanie zdaje się zdominować ‚rynek’ o czym też napisaliśmy 🙂 generalnie idzie ku lepszemu – jest lepiej – funkcjonalniej i prościej.

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies