Typografia – obrazy malowane literami

18.01.2013

Na początku było słowo! (Z tym logo, to wyszło małe bluźnierstwo). A słowo należało zapisać, z pełnym szacunkiem dla jego sensu, lub tak, by w pełni oddać jego charakter.

Typografią nazywamy proces, w jakim zorganizowane są zestawy liter tworzących wyraz, wyrazów tworzących zdania, zdań składających się na akapity, akapitów tworzących strony tekstu i tak aż po okładki.

Litery jednak już dawno temu wydostały się z książek i rozpełzły niemal na wszystko, co nas otacza. W czasie pisania tego tekstu jestem w pociągu. Na paskudnych zasłonach wyszyte litery PKP, po mojej prawej kawa w papierowym kubku na którym nazwa Coffee Heaven (to Helvetica?), litery na klawiaturze laptopa, biała tablica stacji OPOLE GŁÓWNE… Letters! Letters everywhere!)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Typografia, to obraz, którego podstawowym elementem jest litera. Aby w dobry sposób dobierać rodzaje czcionek, należy poznać anatomię liter, wiedzieć z czego się składają, jak powstały, poznać ich historię i wyjątkowość każdego kroju.

Najważniejszymi parametrami czcionek, według których prowadzi się ich ogólną klasyfikację, są: krój, wysokość x (wielkość minuskuły), szeryfy i nachylenia (ich obecność lub brak). Poznanie wszystkich terminów opisujących anatomię liter, pozwala projektantom na opisanie różnic poszczególnych krojów w sposób poprawny technicznie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Należy pamiętać, że różne czcionki dokładnie tego samego rozmiaru, wyglądać będą na mniejsze lub większe. Wszystko zależne jest właśnie od wysokości x oraz dolnych i górnych wydłużeń. Dla przykładu, tak uwielbiana Helvetica, ma bardzo dużą wielkość minuskuły, w przeciwieństwie na przykład do krojów takich, jak Caslon i Futura.

Dwie wymienione na końcu czcionki, to przykłady krojów idealnie sprawdzających się w ciągłym tekście. Dlaczego? Dzięki mniejszym minuskułom, jest więcej miejsca białego nad i pod nimi, a to sprawia, że nasz wzrok z łatwością wędruje po wersach ciągłego tekstu.

Jaki krój wybrać?

Przez wprowadzenie czcionek cyfrowych, to pytanie stało się naprawdę poważnym dylematem. Do wyboru mamy olbrzymią ilość fontów, których absolutnie nie jesteśmy w stanie spamiętać wraz z charakteryzującymi je cechami. Są jednak czcionki podstawowe, które zdecydowanie należy znać, a także rozumieć ich historyczne początki, plastyczne cechy, najpopularniejsze zastosowania.

Bodoni___typography_by_auringongjoo

Przykładowo, czcionka Bodoni, zaprojektowana została pod koniec osiemnastego wieku i w tamtym momencie uważana była za krój bardzo nowoczesny. Cechą najbardziej charakterystyczną dla niej, jest duży kontrast pomiędzy jej grubymi i cienkimi liniami. Mimo dawniej przyznanej jej wizytówki nowoczesności, współcześnie należy do czcionek kojarzonych z klasycyzmem i historią. Podobnie, czcionki szeryfowe, takie jak Garamond, również uważane są za mniej nowoczesne, niż te bezszeryfowe (np. Univers).

univers-std

Czcionki tekstowe i tytułowe

 

Czcionki tekstowe stosowane są do dłuższych tekstów, które czytane są z zaledwie kilkoma przerwami. Stosuje się tu kroje antyczne z szeryfami (Bembo, Garamond, Caslon, Times New Roman, Imprint, Palatino, Sabon, Minion, Swift), przejściowe kroje rzymskie (Baskerville, Century Schoolbook) oraz kroje nowoczesne z pionową osią, ostrym kontrastem między liniami cienkimi i grubymi i delikatnymi szeryfami (Bodoni, Waldbaum).

Czcionki tytułowe powstały w ścisłym związku z historią. W dziewiętnastym wieku w Wielkiej Brytanii nastał czas rewolucji przemysłowej. To w tym właśnie momencie, wzrostu konsumpcji towarów i usług, narodziła się potrzeba komunikowania do szerszego kręgu odbiorców. Zaczęto stosować komunikaty, które na plakatach czy ulotkach, walczyć miały o przykucie uwagi. Szybko odkryto, że dostępne wówczas kroje pisma, zupełnie się do tego nie nadają. Okazało się, że to właśnie śmielsze kroje bezszeryfowe, doskonale sprawdzają się w tej roli. zaczęto również pogrubiać litery,nazywając je „tłustymi gębami”. Większość z tych krojów wyszła z użycia, jednak Ultra Bodoni, stosowana jest do dziś.

W kolejnych artykułach z pewnością poszerzę temat sztuki typografii o konkretne przykłady, a ten artykuł zakończę doskonałym projektem autorstwa Ji Lee, który opiera się na zastosowaniu typografii kinetycznej. [Hmmm…. typografia kinetyczna, to może być dobry temat na kolejny artykuł [?]]

Ikona wpisy jest fragmentem okładki książki pt. Szkoła Projektowania Graficznego. Zasady i praktyka, nowe programy i technologie, DavidaDabnera, Sheena Calverta i Anoki Casey`a. Polecam!

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Monika BagińskaMirekmiłosławka Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
miłosławka
Gość
miłosławka

Świetnie było widać, jak współcześnie pracuje się nad fontami w filmiku nt. olimpiady w Brazylii. Nie pamiętam niestety, gdzie go widziałam, ale może Ty wiesz?

Mirek
Gość

„Litery jednak już dawno temu wydostały się z książek i rozpełzły niemal na wszystko, co nas otacza.”
To prawda – oto jeden z ciekawych przykładów:
http://www.pracownia2f.pl/files/gimgs/27_pb031842tw2prev.jpg
Na stronie niezłego wrocławskiego fotografa http://www.grzegorzstadnik.pl więcej takich perełek (dział life, nr 05)

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies