Visual content marketing – trendy na 2018 rok

30.03.2018

Visual content to wszelkiego rodzaju treści wizualne służące komunikacji, czyli przekazywaniu informacji. Aby komunikat był skuteczny, należy dostosować jego formę do odbiorcy. Należy więc wyjść od pytania; do kogo będziemy mówić w roku 2018?

 

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
    • Jakie trendy z 2017 będą wciąż żywe w 2018
    • Jak kolor roku wg Pantone determinuje kreacje
    • Jaki rodzaj contentu najskuteczniej dociera do współczesnego odbiorcy
    • Jakie formaty wideo są w trendzie
    • Dlaczego najlepszy content nie musi być doskonały

     


  • Artykuł pierwotnie ukazał się w druku – w Magazynie Online Marketing Polska (numer luty-marzec 2018).
    Głównymi odbiorcami komunikatu marketingowego w bieżącym roku będą osoby, które urodziły się i dorastały w świecie nowych technologii. Większość swojego czasu spędzają w cyfrowej rzeczywistości, w której doskonale się odnajdują. Generacja Z, to osoby które do 2018 roku osiągną pełnoletność, a wkraczając w dorosłe życie będą podejmować własne decyzje, także te związane z wyborem banku dla konta osobistego, dostawcy internetu czy marki produkującej opony zimowe.

    Każda generacja ma inne zwyczaje zakupowe i warto wiedzieć, że w odróżnieniu od Pokolenia Y, Zety nie kierują się sentymentem, przywiązaniem do marki czy ceną. Dla nich najważniejszy jest trend, interakcja, szybkość i parametry. Obecny osiemnastolatek bez chwili zawahania zrezygnuje z iPhona, jeżeli tylko okaże się, że konkurencja wypuściła na rynek coś lepszego. Y natomiast będzie wierny firmie Apple właśnie ze względu na sentyment.

    Uwagę najmłodszego pokolenia można zdobyć najszybciej poprzez dynamiczne obrazy. W omówieniu trendów w visual content marketingu dokonajmy więc prostego podziału na formy statyczne, czyli zdjęcia i grafiki, oraz formy ruchome, czyli gify, animacje i wszelkiego rodzaju video.

    Dwa kolory Pantone; Greenery z 2017 roku i Ultra Violet, czyli kolor roku 2018, wskażą kierunek głównych nurtów wizualnych na ten rok.

    Dominującym trendem ubiegłego roku była natura. Zapragnęliśmy częstszych podróży, organicznych, zdrowych produktów, monster i sukulentów we wnętrzach. Nagłówki internetowych magazynów powtarzały frazy takie jak wellness, mindfulness, wanderlust, bio, eco, etc. To wszystko miało, i ma nadal, swoje odzwierciedlenie w zdjęciach i kreacjach graficznych. Motywy roślinne, odcienie zieleni, fotografia podróżnicza, mocna typografia o szeryfowym kroju, kolaż.

    Rok 2018 to również kontynuacja trendu autentyczności. Nawet najmłodsze pokolenie konsumentów, czyli tak istotna dziś Generacja Z, zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele informacji w mediach jest sztucznie wykreowanych, “wyfotoszopowanych”, zmanipulowanych. Aby wzbudzić zaufanie swoich potencjalnych klientów marki powinny postawić na szybki komunikat, którego niedoskonałość, odbierana będzie jedynie in plus. Perfekcja przestała być atutem. Zdjęcia przedstawiać mają prawdziwych ludzi z ich niedoskonałościami, w realnych, codziennych sytuacjach, które zna odbiorca.

    Wspomniany realizm obecnie posuwa się jeszcze krok dalej. Getty Images nazywa to zjawisko realizmem konceptualnym (Conceptual Realism), w którym nie liczy się tak bardzo efekt końcowy dzieła, jak sam proces jego tworzenia. Trend ten wynika z braku zaufania do mediów, a także z możliwości i łatwości produkowania treści multimedialnych przez każdego z nas. W jego wyniku to konsumenci stają się twórcami dla marki. Przykładem może być firma Gucci, która do produkcji swojego contentu zaprosiła instagramowych artystów.


    Zupełną nowością jest trend fantastyki, który potwierdził wybór koloru roku 2018 przez Pantone


    Ultra Violet można kochać lub nienawidzić. We współczesnej estetyce oznaczać ma odkrywanie tajemnic przyszłości, przestrzeni kosmosu, tego co nieznane. Ponadto symbolizować emocje i energię, zachęcać do twórczej odwagi, podkreślać wyjątkowość.

    Modne marki podchwyciły stylistykę ultravioletu w mgnieniu oka. W kreacjach kolor ten okazał się mocnym impulsem do projektów w odważnych barwach. Oznacza to koniec z neutralnymi kolorami, skandynawską bielą i milionem odcieni szarości. Młody odbiorca pragnie powiewu świeżości, fantazji, eksplozji barw, ucieczki od znanej mu rzeczywistości. W ten sposób właśnie, nawet statyczne obrazy mogą uzyskać pożądany dynamizm. A skoro o dynamizmie…

    GIF to kilkusekundowa forma ruchomych obrazów, która aktualnie przeżywa kolejny boom popularności. Potwierdza to Facebook udostępniając użytkownikom własną bazę gifów do użycia w komentarzach, a także Instagram z kultowymi obrazkami w Insta Stories. Użytkownik otrzymuje więc kolejną wizualną formę, która ma służyć wyrażeniu własnych emocji w mediach społecznościowych. Co na to marki? One również powinny z łatwością posługiwać się gifami w swojej komunikacji, ale nie tylko na potrzeby humorystycznej relacji. Gif może okazać się doskonałym sposobem na przykład na zaprezentowanie działania produktu czy jego krótkiego unboxingu. Przewaga gifów nad formą video polega na tym, że te pierwsze ważą o wiele mniej i nie obciążają strony, dzięki czemu zawsze działają płynnie. Wiemy przecież, że niecierpliwy użytkownik młodego pokolenia potrafi porzucić stronę już po 3 sekundach jej ładowania.

    Kolejną, atrakcyjną formą visual contentu w 2018 roku, będącą na pograniczu zdjęcia i video jest fotografia obrotowa 360 stopni. Ten rodzaj contentu zainteresować powinien szczególnie właścicieli ecommerce’ów, dla których jest to doskonały sposób efektownej prezentacji produktu. Użytkownik otrzymuje możliwość przyjrzenia się mu z każdej strony, niemal tak dokładnie, jakby trzymał go w dłoni. Kolejnym plusem jest więc możliwość interakcji z produktem marki.


    Forma video, jako sposób marketingowego przekazu, to absolutny must have


    Czas na ruchome obrazy. Jeżeli myślimy o contencie video w roku 2018, powinniśmy zdać sobie sprawę, że komunikować będziemy przede wszystkim w serwisach społecznościowych. Bardzo ważne jest więc, aby uświadomić sobie, jakie są możliwości social mediów, oraz co i w jaki sposób jest obecnie najchętniej przyswajane przez multiscreeningowe pokolenie. Pierwszym i wciąż niezwykle istotnym kanałem dystrybucji video jest YouTube, z klasycznym już formatem 16:9 i rozdzielczością 1280×720 pikseli. Podobnie Facebook z poziomym kadrem 1080×720 px. Należy jednak pamiętać, że obecnie większośc contentu video konsumowana jest za pomocą smartfona o pionowym ustawieniu kadru w proporcji 9:16. Stąd też, coraz częściej pojawiać się będą dedykowane formaty wideo (kwadrat lub pion) właśnie na potrzeby komunikacji na Instagramie czy Snapchacie.


    Bardzo ważnym trendem visual contentu w roku 2018 będą krótkotrwałe formy – ephemeral content


    Content o żywotności jedynie 24 godzin był znakiem rozpoznawczym Snapchata do czasu, gdy nie pojawiło się Insta Stories. Po początkowym buncie fanów Snapa i bojkocie Instagrama, obecnie mamy równy podział z lekką tendencją, do dominacji Instagrama. Media te stały się tak do siebie podobne, że nawet influencerzy mają nie lada dylemat, które z nich bardziej zaopiekować pod względem dostarczania treści. Generacja Z upodobała sobie ten rodzaj przekazu do tego stopnia, że i marki zaczęły przeznaczać swoje budżety na produkcję video, które po 24 godzinach znika z sieci.

    Pamiętając, że współczesny odbiorca ceni sobie realizm, możliwość interakcji i natychmiastowego feedbacku, coraz większą popularnością cieszą się tak zwane “lajwy” (live video, live streaming) czyli transmisje na żywo. To obecnie najchętniej komentowany rodzaj contentu. Jako marka warto więc zrezygnować z perfekcyjnego video na rzecz szybkiego i rzeczywistego kontaktu. Wśród serwisów, które umożliwiają ten rodzaj komunikacji z followersami są; YouTube, Twitter, Facebook, Instagram i Periscope. Dla tych twórców, których mimo wszystko niepokoi ulotność produkowanego contentu – każdy z nich posiada opcję zapisu streamingu, co umożliwia jego późniejsze dystrybuowanie, również w innych kanałach społecznościowych.

    Podsumowując, visual content roku 2018 będzie kierować się dwoma głównymi nurtami. Pierwszym, będący kontynuacją trendu z roku ubiegłego, wynikającym z potrzeby autentyczności, naturalności, interakcji i współtworzenia oraz drugim, wciąż jeszcze odkrywanym trendem fantasy.

     


    The sky is not the limit


    Rok 2018 to kosmos! Surrealizm, eskapizm, eksplozja barw, hologramy, neony, sztuczna inteligencja, rzeczywistość rozszerzona i chat boty. Świat w którym zacierają się stereotypowe podziały płci, w którym szukamy nowych bohaterów, oczekujemy zmian, chcemy inspirować i odważnie wyrażać siebie. To świat, w którym wszyscy są twórcami visual contentu.

     

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies