YouTube SEO, część 2: Poradnik optymalizacji filmu

07.10.2015

Oto kolejny post z serii wpisów na temat SEO na YouTube. Tym razem przedstawię praktyczne tricki pozwalające na optymalizację twoich filmów na największym serwisie wideo.

Tytuł

Dobry tytuł możesz stworzyć z pomocą narzędzia Keyword Planner od Google. Zostało ono stworzone do planowania kampanii reklamowych AdWords. Aby z niego skorzystać musisz posiadać konto w serwisie Google AdWords. Po zalogowaniu wybierz opcję Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii, następnie w polu Produkt lub usługa wpisz słowo najlepiej opisujące twój film. W naszym przypadku zostanę przy przykładzie z poprzedniej części tj. Jak zrobić kickflip. Na końcu kliknij przycisk Wyświetl Propozycje.

Propozycja słów kluczowych w AdWords

W nowym oknie otrzymasz propozycje słów kluczowych oraz prognozowaną średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań. Dzięki temu możemy przewidzieć organiczną liczbę wyświetleń naszego filmu z wyszukiwarki na YouTube. To narzędzie pozwala nam również określić potencjał naszego filmu.

Oczywiście to tylko jeden czynnik pozwalający na określenie potencjału danego filmu. Jeżeli twoje wideo jest dobre oraz zrobisz porządną robotę przy jego dystrybucji, statystyki będą tylko wskazówką, a nie wyznacznikiem.

Tytuł musi być angażujący i ukazujący potencjalnemu widzowi jego treść. Warto także dodawać nazwę swojego programu (o ile taką posiadamy) na końcu tytułu wideo. To pozwala na odnalezienie twojej serii po samej jej nazwie. Bardzo często widz nie pamięta o czym konkretnie był dany odcinek, ale kojarzy tytuł programu. Jak myślisz, co wpiszę w wyszukiwarkę na YouTube?

Opis filmu

Pewnym jest, że około 110 pierwszych znaków jest wyświetlanych w rezultatach wyszukiwania na Google:

Przykładowe wyświetlenia wideo w Google

Na YouTube jest wyświetlonych około 130 pierwszy znaków opisu:

Przykładowe wyświetlenia wideo na YouTubeTak, twoje wideo może być potencjalnie wyświetlone w obu wyszukiwarkach! Warto przed rozpoczęciem optymalizacji sprawdzić, na jakie słowa kluczowe, Google wyświetla wideo w rezultatach wyszukiwania. Wtedy masz pewność, że jeżeli go użyjesz, twój film może się tam pojawić. Ale wracając do tematu.

Dzięki temu wiadomo, że w pierwszych 110 znakach musisz zawrzeć najważniejsze informacje dotyczące twojego wideo. Opisz co dokładnie przedstawia twój film lub napisz krótką zajawkę, którą później rozwiniesz. Pamiętaj, że posiadasz do wykorzystania 5000 znaków! Niektórzy twórcy przygotowują dla swoich produkcji tekst na około 250 słów! To długość zwykłego postu na blogu. Co najważniejsze – każde z tych słów jest indeksowane przez algorytm wyszukiwania. Nie zmarnuj tej okazji do optymalizacji swojego wideo!

Okey, posiadasz już świetny opis treści twojego wideo. Następnie podaj linki do miejsc w Internecie, gdzie można cię znaleźć. Facebook, Twitter, Instagram, Vine, Snapchat, Periscope, twoja strona internetowa. Najlepiej jest podać każde miejsce.

Na końcu warto umieścić linki do twoich najlepszych filmów. Zestawienia TOP5 lub TOP10, taką listę możesz stworzyć na podstawie analityki dostępnej w YouTube. W opisie umieść dokładny tytuł filmu oraz link YouTube do niego.

Zapewne zapytasz, po co to działanie? Algorytm YouTube uznaje takie linkowanie za czynnik rankingowy, przez co uznaje, że wideo jest dobrej jakości. To daje możliwość osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, jeżeli widz rozwinie opis, otrzyma gotową listę twoich najlepszych produkcji. To pozwala na dłuższy „romans” z twoim kanałem i zwiększa prawdopodobieństwo zasubskrybowania kanału.

Tagi

Keyword Planner po raz kolejny przychodzi nam z pomocą. Po wpisaniu słowa kluczowego, daje ono również propozycje co do niego. Niestety kickflip nie jest tutaj pomocny, więc spróbuję ze słowem ziemniak.

Propozycje słów kluczowych dla słowa ziemniak

Droga do tworzenia tagów jest dla twojego filmu jest w tym momencie otwarta.

Zapytasz zapewne, dlaczego wybrałem tak absurdalny przykład – ziemniak? Chciałem pokazać, że Keyword Planner potrafi znaleźć propozycje dla każdego, powtarzam, KAŻDEGO słowa. Nie zniechęcaj się, więc jeżeli takowe określa twój film 🙂

Jak napisałem w poprzedniej części serii – są dwie szkoły tworzenia tagów. Pierwsza, która zaleca podawanie nawet tych, które są luźno powiązane z tematem oraz druga, dokładne i precyzyjne. Ja wybieram tagi możliwe najlepiej opisujące treść naszego filmu, ale dodaję do niego tagi tematyczne, które odpowiadają szerzej na możliwe zapytania użytkowników.

Jeżeli szukasz inspiracji co do tagów, istnieje możliwość podejrzenia tych przy innych filmach na YouTube! Jak? Wystarczy otworzyć kod źródłowy strony z pożądanym przez nas filmem. W przeglądarce Chrome robi się to klikając prawym przyciskiem myszy, a następnie wybierając Wyświetl źródło strony. W nowo otwartym oknie wciskamy kombinację klawiszy CTRL + F i wyszukujemy słów og:video:tag.

Lista tagów dla filmu w kodzie źródłowym

W ten sposób otrzymujemy pełną listę tagów dodanych do danego wideo. Najlepszych warto podglądać 🙂

Napisy

Jak pisałem we wcześniejszej części poradnika – napisy to często niewykorzystywany potencjał dla optymalizacji naszych filmów na YouTube. Lista dialogowa jest również indeksowana! Sam serwis posiada dość dobre narzędzie do ich tworzenia. Jak to zrobić? W Menedżerze filmów kliknij na strzałkę w dół przy przycisku Edytuj pod twoim filmem. Następnie wybierz opcję Napisy. Później Dodaj nowe napisy, Polski i Utwórz nowe napisy.

Okno dodawania napisów na YouTube

To narzędzie umożliwia w łatwy sposób edycję napisów oraz dodanie ich do filmu.

Co do samych zasad tworzenia listy dialogowej. Pamiętaj, że to ułatwienie dla osób niesłyszących. Powinno się tam znaleźć oznaczenie dla wszelkich dźwięków występujących w wideo, na przykład [muzyka] oraz [śmiech], [głośne uderzenie] itp.

W tej części to byłoby na tyle. W następnej, pokażę jak przygotować dobry film i o czym należy pamiętać podczas jego produkcji. Wskażę przykłady dobrego montażu wideo oraz trickach, które warto stosować.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies