YouTube SEO, część 1: Poradnik optymalizacji filmu

05.08.2015

Tym postem rozpoczynam serię wpisów na temat SEO na YouTube. Spróbuję przedstawić teorię oraz praktykę „wyszukiwarkowych” tricków na najpopularniejszym serwisie wideo na świecie. Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie „Jak znaleźć się na szczycie listy wyszukiwań ze swoim filmem?”, jesteś w odpowiednim miejscu.

Dzień dobry wieczór! W tym wpisie postaram się przedstawić najważniejsze zagadnienia teoretyczne, dotyczące optymalizacji SEO filmów na YouTube. Możesz to potraktować, jako solidną podstawę do kolejnych części tego poradnika.

Czynniki wpływające na pozycję w liście wyszukiwań można podzielić na dwie kategorie – dane „okołoprodukcyjne” i zaangażowanie użytkowników. Na tę pierwszą, jako twórca, masz największy wpływ. Zacznę właśnie od nich.

Dane „okołoprodukcyjne”

Termin ten stworzyłem na potrzeby tego artykułu. Kryją się za nim wszelkie dane, jakie możesz przypisać do twojego wideo, w momencie wrzucenia go na YouTube. Prawda jest taka, że nagranie i zmontowanie filmu to dopiero początek przygody ;).

Treść wideo

Pierwszy i najważniejszy czynnik dla optymalizacji twojego filmu wcale nie jest związany z trickami SEO. Budowane twojej pozycji musisz zacząć od… zajebistego wideo! (P.S. To prawda!) Jeżeli będzie ono słabej jakości i nieangażujące, nikt nie zechce go oglądać. Sam byłem świadkiem, kiedy film nazwany losową kombinacją liczb, bez opisu i tagów, miał tysiące wyświetleń.

Jak to było? Content is king? W przypadku YouTube to stwierdzenie nabiera jeszcze większego znaczenia. Zapamiętaj – nie jest ważne, jak bardzo będziesz starał się zoptymalizować swoje wideo pod kątem SEO, jeżeli będzie ono słabe to nie ugrasz nic.

Zagęszczenie słów kluczowych

Zastanów się, jakie słowa kluczowe najlepiej opisują twój film. Jest to bardzo ważny moment. Muszą zostać one wpisane wszędzie – w tytule, w opisie oraz w tagach. Jeżeli ich zagęszczenie będzie duże, algorytm YouTube „pomyśli”, że to wideo odpowie na konkretne zapytanie wprowadzone wyszukiwarce właśnie z owymi słowami kluczowymi. Staraj się używać możliwie precyzyjnych słów.

Opisz swój film jednym zdaniem. Biorę przykład – „Poradnik o tym jak zrobić kickflipa na deskorolce”. Dzięki temu mam pięć najważniejszych dla mnie słów kluczowych, „poradnik”, „jak”, „zrobić”, „kickflip”, „deskorolka”. Nie pozostało mi nic innego jak pod ich kątem tworzyć pozostałe dane „okołoprodukcyjne”.

P.S. Warto także dodać, że YouTube rozpoznaje odmianę przez przypadki w języku polskim 😉

Tytuł

Tytuł powinien możliwie najlepiej komunikować użytkownikowi, co może znaleźć w twoim wideo. Zostając przy naszym przykładzie z deskorolką – „Jak zrobić kickflip. Poradnik” – załatwia dwa możliwe zapytania w wyszukiwarce tj. „Jak zrobić kickflip” oraz „Kickflip poradnik”. Tytuł filmu powinien mieć do 50 znaków.

W kolejnej części poradnika, przedstawię ci kilka prosty porad, jak tworzyć dobre tytuły do filmów.

Opis

Opis filmu na YouTube może zawierać 5 000 znaków! Pierwsze 3 linie są wyświetlane pod naszym wideo. Bardzo wielu twórców nie wykorzystuje tego miejsca do optymalizacji swoich produkcji. W tym miejscu warto opisać treść filmu lub podać jej najważniejsze elementy. Wszystko po to, aby wyszukiwarka mogła dowiedzieć się co jest treścią filmu.

Częstym zabiegiem jest podawanie listy linków do dziesięciu najlepszych wideo na kanale. Algorytm YouTube otrzymuje sygnał o dodatkowym linkowaniu. Istnieje również możliwość, że użytkownik przeglądający opis kliknie w któryś z nich. Jest to również idealne miejsce na linki do naszych miejscówek w serwisach społecznościowych.

W kolejnej części poradnika, w oparciu o własne doświadczenie, przedstawię ci jak może wyglądać dobry opis pod filmem.

Tagi

Są dwie szkoły mówiące o wykorzystaniu tagów na YouTube. Pierwsza z nich mówi o możliwe najlepszym dopasowaniu ich do treści naszego wideo tj. im mniejsza ich ilość, tym lepiej. Natomiast drugim sposobem jest wstawienie tagów nawet luźno związanych z naszą produkcją.

Osobiście czerpię, moim zdaniem najlepsze, rozwiązania z obu tych sposobów. Wybieram tagi możliwe najlepiej opisujące treść naszego filmu, ale dodaję do niego tagi tematyczne, które odpowiadają szerzej na możliwe zapytania użytkowników. Dlaczego? Tagi są przede wszystkim wykorzystywane do sekcji filmów promowanych, która może pomóc nam nabić dodatkowe wyświetlenia.

Choć w głównym założeniu, powinniśmy starać się zdobyć mniejszą ilość wyświetleń, ale za to bardziej wartościowych. Dzięki temu damy sygnał algorytmowi, że wideo odpowiada na frazy, które zastosowaliśmy.

W kolejnej części poradnika, przedstawię narzędzia, jakie można wykorzystać do znalezienia odpowiednich tagów dla twojego filmu.

Napisy

Chyba jedna z najbardziej niedocenianych możliwości optymalizacji wideo na YouTube. Serwis JESZCZE nie potrafi odczytywać treści twoich filmów. Z tego też powodu musi posiłkować się danymi „okołoprodukcyjnymi” – tytułem, opisem, tagami oraz właśnie napisami. Nasza produkcja w przypadku dodania list dialogowych zyskuje plakietkę CC (Closed Captions), co umacnia naszą pozycję w rankingu. ALE PAMIĘTAJ! Opcja ta jest dedykowana dla osób niesłyszących, dlatego powinniśmy przyłożyć się do stworzenia możliwe najlepszych napisów.

W kolejnej części poradnika, przedstawię wam, jak powinno tworzyć się napisy i jakie programy można do tego wykorzystać.

Playlisty

Playlisty są, według mnie, na drugim miejscu jeżeli chodzi o zaniedbania jakich dopuszczają się twórcy w optymalizacji na YouTube. Podobnie jak wideo, listy odtwarzania, mogą posiadać tytuł oraz opis! Dwa doskonałe miejsca na słowa kluczowe i sprecyzowanie czego dotyczą filmy, które znajdziesz w playliście. Te również pojawiają się w wynikach wyszukiwania, więc warto mieć na uwadze ich optymalizację.

Dobrą metodą jest linkowanie do filmu osadzonego w playliście. Istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo, że potencjalny oglądający zostanie z twoimi produkcjami na dłużej.

Zaangażowanie użytkowników

Wyświetlenia oraz watchtime filmu

Im więcej wartościowych wyświetleń (gdzie użytkownik ogląda wideo do końca) tym lepiej. Wysoki współczynnik watchtime daje sygnał algorytmowi, że film jest angażujący i można go polecić innym użytkownikom.

Linkowanie oraz osadzanie wideo na innych stronach

Jeżeli wideo zostaje zalinkowane lub osadzone na wielu innych stronach oraz notuje z nich dużo wyświetleń i interakcji ze strony oglądających, pozwala algorytmowi YouTube „domyślić się”, że ma do czynienia z dobrą produkcją.

Udostępnianie w mediach społecznościowych

Kiedyś przede wszystkim Google+, teraz wszystkie popularne media społecznościowe. Łapki, lajki, favy czy szery – to daje dużą moc napędową dla twojego wideo. Tutaj wyznaję prostą zasadę – dobry content to content, który się niesie.

Kciuki w górę i w dół

Im więcej kciuków w górę, tym lepiej. W swoim wideo zawsze warto poprosić widzów o zostawienie łapki w górę. Z doświadczenia wiem, że taka prośba, skutkuje zwiększeniem ich liczby.

Komentarze

W swojej produkcji warto pozostawić widzów z pytaniem, do którego mogą odnieść się w komentarzach. To pozwoli na interakcję pomiędzy twórcą, a oglądającym. Dla ciebie to także dodatkowe punkty do wyniku w wyszukiwarce.

Tyle w temacie teorii, jeżeli chodzi o „jutubowe” SEO dla naszego filmu. W kolejnym wpisie poruszę zagadnienia związane z SEO dla kanału YouTube oraz podzielę się kilkoma praktycznymi poradami i trickami na optymalizację twojego wideo. Dozo!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

CONTENT SOLUTIONS

Sp. z o.o. sp. k.

WROCŁAW

kontakt@contentsolutions.pl

+48 730 302 301

ADRES:

ul. Pieszycka 5a

50-537 Wrocław

Porozmawiajmy

o rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb


Informacja ogólna

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookies są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak komunikacja marketingowa i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne. Nigdy nie otrzymujemy i nie przechowujemy danych osobowych takich jak imię, nazwisko, dokładny adres osób fizycznych, nie mamy również dostępu do numerów IP –  wszystkie informacje są anonimowe.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookies dla używanych przez nas narzędzi, korzystając z poniższych ustawień.

Hotjar

Hotjar to narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Dzięki niemu wiemy, które informacje najbardziej interesują odwiedzających naszą stronę i możemy lepiej przystosować ją do ich potrzeb. W tym celu NIE są pobierane żadne prywatne informacje – użytkownik poruszający się po stronie jest zupełnie anonimowy.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie służące do analityki ruchu w witrynie. Wykorzystywany jest na portalach internetowych, witrynach firmowych, a nawet blogach.  Google Analytics NIE gromadzi danych osobowych. Nam pozwala dowiedzieć się przede wszystkim, co na naszej stronie interesuje naszych klientów, jak do nas trafiają i jak dużo osób nas odwiedza.

Zmień ustawienia cookies